Liv Kristine - Enter My Religion

Liv Kristine - Enter My Religion

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder alternative / pop

Vera : Toen ik in juni 2005 met Liv praatte naar aanleiding van het tweede Leaves' Eyes album 'Vinland Saga', vertelde ze mij al dat er weldra een droom van haar in vervulling zou gaan, want in de herfst zou er gewerkt worden aan haar tweede solo album. Het is maar liefst acht jaar geleden dat haar eerste 'Deus Ex Machina' uitkwam (lang voor er sprake was van Leaves' Eyes). Eindelijk is het zover: begin maart verschijnt 'Enter My Religion' via Roadrunner Records.

In het verleden hadden we het al uitgebreid over Liv's carrière met betrekking tot Theatre Of Tragedy, Leaves' Eyes en Atrocity. Maar ook als solo artiest en veelgevraagde gastzangeres is ze niet aan haar proefstuk toe. Van dat eerste solo album haalden verschillende singles wereldwijd de hitparade. Haar grootste succes was een duet met Dani Filth in 'Nymphetamine' van Cradle Of Filth, waarvan de clip een enorme belangstelling van de media kreeg. Maar ze werkte ook samen met Heavenwood, Weltenbrand, Immortal Rites en Kai Hansen om er maar een paar te noemen. Geen enkele stijl is Liv vreemd en zo is elke muzikale activiteit een belichting van een ander aspect van haar persoonlijkheid.

Op 'Enter My Religion' - en breder beschouwd op haar echte solo albums - is deze stijl popmuziek met een donkere atmosfeer. Mijn eerste indruk is 'Goh, wat is dit lichte kost'. Maar wel van een hoge kwaliteit. Dit wordt duidelijk na enkele luisterbeurten, wanneer de individuele nummers iets bekender in de oren gaan klinken. Die nummers worden veelal ingekleurd door warme, akoestische klanken. In 'All The Time In The World' hebben de gitaren een Hawaiiaanse klank. Nummers als de single 'Fake A Smile' en 'Coming Home' zijn kalme, beschouwende en vooral mooie liedjes van een pop diva. Niet voor niets was Madonna het grote voorbeeld van de piepjonge Liv Kristine. Er staan echter ook wel wat stevigere tracks op het album, die meer aanleunen bij het gothic imago dat de meeste fans van haar hebben. Nummers als 'My Revelation' (mijn persoonlijke favoriet met korte, beklijvende opera uithalen ertussen) en 'Trapped In Your Labyrinth' hebben hardere gitaren en meer bombast door smaakvolle orkestratie. Maar let op, ook daar de fraaie akoestische gitaarriedeltjes ertussen. Er staat één cover op dit album en dat is een puike uitvoering van Bruce Springsteen's 'Streets Of Philadelphia'. Dit is typerend voor de algehele sfeer van 'Enter My Religion'. 'You Take Me Higher' is Liv goes disco en afgesloten wordt er met het dromerige 'For A Moment'. Ik heb het gevoel dat we door dit solo album Liv Kristine weer eens wat beter hebben leren kennen. Geen metal plaat, maar gewoon lekkere luistermuziek.