Krisiun - AssassiNation

Krisiun - AssassiNation

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Er lijkt maar geen eind te komen aan de opmars van deze hardwerkende Braziliaanse death metal formatie. Aansluitend aan hun Europese festival-optredens vorig jaar, dook Krisiun de Stage One Studios in om hun zevende langspeler onder leiding van Andy Classen op te nemen. Dit was niet de eerste keer dat Krisiun met deze producer werkte want in 1999 nam de band ook hun derde plaat 'Conquerors of Armageddon' in Stage One op.

'AssassiNation' bestaat uit negen snoeiharde death metal nummers, twee korte instrumentale nummers en een cover van Motörhead ('Sweet Revenge'). Het nieuwe werk van Krisiun is een optelsom van alle kwaliteiten die de band bezit. Natuurlijk horen we zoals vertrouwd veel supersonische blastbeats en uitzinnige gitaarriffs op het nieuwe album, maar de band schuwt het ook niet om pakkende midtempo stukken te schrijven, compromisloos hard, melodieus en toegankelijk tegelijk.

Krisiun wijkt met dit album geen moment af van koers en houdt vast aan hun extreme death metal geluid, zonder daarbij in herhaling te vallen. Ook na reeds zes ultrabrute death metal albums opgenomen te hebben, presteert Krisiun het wederom een veelzijdig en bevlogen death metal album op te nemen, waarop zij hun eigen stijl verder hebben weten te perfectioneren. Natuurlijk is Krisiun al lang niet meer verassend te noemen, maar het muzikale vakmanschap van deze drie heren dwingt gewoon respect af. De productie van het album is krachtig, uitgebalanceerd, helder en een stuk minder rauw dan op de voorgaande CDs 'Bloodshed' en 'Works of Carnage', die in het thuisland Brazilië werden opgenomen. De muziek op 'AssassiNation' knalt dan ook moddervet door de speakers. Nummers als 'Vicious Wrath', 'Refusal' of het openingsnummer 'Bloodcraft' zijn stuk voor stuk death metal juweeltjes. De Motörhead cover daarentegen, had achterwege gelaten kunnen worden, want die steekt nogal af tegen de rest van het materiaal. Het artwork van de CD werd verzorgt door Jacek Wisniewski (Vader, Decapitated, Grave) en ziet er erg stoer uit. Krisiun levert met 'AssassiNation' hun dodelijktste album sinds 'Conquerors of Armageddon' af, en met een totale speelduur van 46 minuten valt er weinig te mekkeren over deze release.