Dreams of Damnation - Let The Violence Begin

Label : Necropolis Records | Archiveer onder

Release type: Mini-CD

Horst : Dit schijfje van het Amerikaans/Braziliaans gezelschap Dreams Of Damnation is alweer een tijdje uit (release was vorig jaar), maar toch leuk genoeg om nog even mee te nemen, want we komen toch een interessante naam tegen in dit combo, namelijk gitarist James Durkin. James wie? James Durkin, de oprichter van het al jaren ter ziele zijnde maar nog immer legendarische Dark Angel, waar bijvoorbeeld ook meesterdrummer Gene Hoglan een boterham trachtte te verdienen. Jim verliet in de band in 1989, en deed samen met Gene in '92 nog een project (toevallig heette dat dus ook Dreams Of Damnation) waarna het een tijdlang stil bleef. Twee jaar geleden echter is hij opnieuw met Dreams Of Damnation begonnen. Dit doet hij samen met nog zo'n veteraan op drums, namelijk Al Mendez en de bassist/brulboei Charlie Silva, afkomstig uit Braziliƫ. Een ervaren gezelschap zo te zien, die claimen de voorlopers te willen zijn in 'the new wave of traditional death/thrash metal'.

Nou, dat is ze behoorlijk gelukt. Niet zozeer dat je kan spreken over voorlopers van een 'new wave of' (vind ik sowieso al een onzinkreet), want het is gewoon jaren '80 death/trash (ouwe koek dus), maar het is wel allemaal ontzettend lekker ingespeeld. De zes nummers op deze plaat zijn verre van origineel, en je ontkomt natuurlijk niet aan de Dark Angel invloeden, maar het lijkt ook allemaal verdacht veel op Sepultura ten tijde van 'Beneath The Remains' en 'Arise', en daar is dus niets mis mee (een goed voorbeeld daarvan is 'Hammer Of Sickness'). Een lekker debuut, en ik ben benieuwd wat het in de nabije toekomst gaat worden met deze band.