Nasum - Grind Finale

Nasum - Grind Finale

Label : Relapse | Archiveer onder death metal / grindcore

Erik : Krijg ik van onze oppergoeroe Horst in een email wisselgesprek de vraag voorgeschoteld wat ik van deze CD compilatie vond "als vinyl fetishist zijnde. Die vraag heeft lang in mijn koppie rondgewaard en ik ben er eigenlijk nog niet uit.

Is het zo dat alles wat ooit op vinyl verschenen is het verdient om ook op CD geperst te worden? Of sterker, moet de exclusiviteit van het medium vinyl geschonden worden door de markt te overspoelen met CD her-releases. Ben je een echte die-hard fan als je je blauw betaalt aan ebay aanschaffen om de volledige discografie in je platenkast te bezitten? Of ben je een echte fan als je de compilatie koopt? Meer nog, win je meer grindhartjes als band met zulke releases? En zo ja, waarom wordt het vaak gedaan bij bands waar toch nooit een vervolg op komt.
Uitzonderingen zijn er dan ook maar sporadisch waar ik zo'n release wel aanraad en graag tegemoet zie komen.

'Grind Finale' is het sluitstuk van onze Zweedse grindgoden Nasum, een geweldige band die helaas veel te vroeg moest stoppen omdat zanger/gitarist/ componist/producer Miesczo tijdens de welbekende tsunami in het verre Azi het leven liet. Deze dubbelaar is voorzien van een ongelofelijk aantal nummers, honderd twee en vijftig om precies te zijn, en een letterlijk uit zijn voegen tredend booklet van maar liefst tachtig pagina's. Deze bevat alle info en lyrics, vergezeld door heel veel foto's, van alle nummers die ooit op vinyl verschenen zijn. Dit exclusief de honderd en negen nummers van de reguliere CD's. Alle 7''s, alle split ep's, alle Japanse bonustracks en alle compilatie nummers zijn onder n dak terecht gekomen op deze release. Een monster karwei om te maken, een monsteropgave om de CD in eenmaal door te spitten. Uit nostalgische overweging heb ik alle nummers van de originele ep's die ik heb in mijn vinylbestand,gespeeld, aangevuld met de ontbrekende pareltjes. En het is grappig en leuk om te horen hoe men van een death metal grind act zich ontwikkeld naar een band met een eigenzinnige stijl, die heden tendage als nieuwe maatstaf telt in de grindcore. Niet alle nummers zijn briljant, omvatten een superproductie of munten uit in originaliteit, maar de wijze van vertolking spreekt boekdelen. Nog steeds, en dat gaat niet snel veranderen denk ik. Anders (drummer) raadt ook aan om de CD niet als n geheel te zien, maar als een verzamelwerkje en aanvulling voor alle eptjes die je mist. Het lukt hem ook niet om de CD in eenmaal uit te horen. Deze CD is opgedragen aan dat onfortuinlijk groots mannetje en sluit het hoofdstuk Nasum meer dan waardig af.