Jorn - The Duke

Jorn - The Duke

Label : AFM Records | Archiveer onder hardrock / aor

Eddy : Toen ik net klaar was met het schrijven van een recensie over de nieuwe dvd van Whitesnake plofte er nog een pakketje van dezelfde platenmaatschappij AFM Records op mijn bureau. Daar zat de nieuwe plaat van de Noorse God Jorn Lande in.

Naast het hebben van dezelfde platenbaas is ook de gelijkenis tussen de stemmen van David Coverdale en Jorn een feit. Met gemak kan ik zeggen dat Jorn gewoon een jongere uitvoering van Coverdale is. En dat mag bepaald niet als een belediging opgevat worden. Jorn is nogal een workaholic en je vindt zijn gezang op de platen van vele bands en projecten. Wat te denken van zijn werk met Vagabond, The Snakes, Millenium, Beyond Twilight, Nostradamus en vooral met Masterplan. De meest recente plaat van Masterplan zal ongetwijfeld in heel veel jaarlijsten van recensenten zijn beland, niet op de laatste plaats door de geweldige zang van Jorn Lande.

Zijn nieuwe soloplaat heet 'The Duke' en mag gezien worden als een geweldig cadeau voor de liefhebbers van het krachtigere soort hardrock. Deze plaat vult met verve het gat op dat ontstaan is tussen de laatste Masterplan plaat en het album dat nog ooit zal uitkomen. 'The Duke' is genieten geblazen, van de eerste seconde tot de laatste noot. Je krijgt tien uitstekende composities voorgeschoteld, gezongen door een geweldige zanger die samenwerkt met topmuzikanten die van wanten weten. De meest bekende namen zijn die van ex-TNT bassist Morty Black en Don Airey die we allemaal kennen van onder andere Gary Moore, Michael Schenker, Rainbow en Whitesnake. Dan heeft Jorn ook medewerking gekregen van Tore Moren en Jorn Viggo Lofstad wiens namen verbonden zijn met Pagan's Mind en de bekende Noorse drummer Willy Bendiksen. De muziek die je voor je kiezen krijgt kun je plaatsten als een zeer heavy uitvoering van Whitesnake. Luister maar eens naar 'Burning Chains', dan weet je wat ik bedoel. Je zou bijna denken dat je naar een nieuw nummer van Whitesnake aan het luisteren bent. De beste nummers op deze schijf zijn het eerste 'We Brought The Angels Down', het laatste nummer 'Starfire' en alles wat daar tussen zit. Het moge duidelijk zijn wat ik hier probeer te zeggen!