Gory Blister - Skymorphosis

Gory Blister - Skymorphosis

Label : Mascot Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Tormentor Erich : Toen in 2003 het album 'Art Bleeds' van deze Italianen verscheen waren Lord Marco en ik daarmee behoorlijk tevreden. (Lord Marco had toen de drie track promo besproken en ik deed de full length). De algemene conclusie was toen: dit is een prima potje technische death metal, waarbij de laatste albums van Chuck Shuldiner en Co. duidelijk als inspiratiebron hebben gediend.

Nu is het 2006 en eindelijk is de opvolger klaar. De band heeft wat line up wisselingen gehad (enkel Joe en Raff zijn nog over van de oude bezetting) en de band heeft een lichte koerswijziging doorgevoerd die mijn inziens een verbetering is ten opzichte van het vorige (toch al niet het minste) album. Natuurlijk zijn de typische Death invloeden nog aanwezig ('Sailing To Achernat' en de Death cover '1000 Eyes', duh). Maar de songs hebben deze keer veel meer een thrash sfeertje meegekregen. En dan wel van die thrash waar je eens goed voor gaat zitten. Technisch prima in orde, goede solo's, veel breaks maar niet te veel en hier en daar een attente onderbreking zoals de korte track 'Skin Legacy' en de akoestische stukjes tijdens 'I Shall Hang Myself'. En ondanks alle ingredinten (zelfs de intro is pakkend) weet de band toch compacte en duidelijk songs af te leveren. Voeg hierbij een agressievere zang dan op het vorig album, een goede productie en een tekstueel concept over van alles en nog wat in de ruimte, en klaar is je maandelijkse muzikale trip door andere oorden.

Wat mij betreft is 'Skymorphosis' de eerste echte verrassing van 2006. Deze plaat is gewoon af en gelukkig ook goed behapbaar voor de niet technische freaks onder ons.