Defender - Remaining Tales

Defender - Remaining Tales

Label : Eigen beheer | Archiveer onder

Horst : Nou, kent iemand ze nog? Ik mag toch hopen van wel zeg, Defender was tenslotte n van de betere Nederlandse bands van de jaren 80, actief tussen 1984 en 1990 (ook n van de weinige Nederlandse bands in die tijd die een goede zanger hadden). In hun zesjarige carriere maakten ze slechts 1 demo ('Tales Of The Unexpected'), 1 mini LP ('City Ad Mortis') en het laatste wapenfeit was de CD-single 'Journey To The Unexpected' welke in 1989 uitkwam. Een jaar later viel het doek voor de band wegens gebrek aan...ik vermoed diverse redenen, maar gebrek aan een goede platenmaatschappij en verandering in het muzikale klimaat (opkomst van Grunge en Death Metal) zijn wellicht wel aan te slepen als hoofdoorzaken. De diverse leden gingen hun eigen weg, waarbij oud bassist Harm momenteel wel het meest in de schijnwerpers staat, hij is namelijk Count August in Goddess Of Desire. Daarnaast is drummer Remco Bouwens tegenwoordig vaste kracht achter de drumkit van Mac-11, waarin we de oud zanger van een andere Nederlandse legende, Jewel, in tegenkomen, namelijk Rick Ambrose (hoezo kleine wereld?). Wat er van de anderen is terechtgekomen is me wat onduidelijk (toch niet in Top-40 coverbands hoop ik....).

Anyway, nu blijkt dus tien jaar later dat er nog steeds interesse is in de voornoemde muzikale erfenis van Defender, en ik heb me laten vertellen dat bijvoorbeeld 'City Ad Mortis' in Duitsland makkelijk DM 150,- op kan brengen (als ik dat toch 13 jaar geleden had geweten godverdegodver...). De oud-leden van Defender vonden dit dus blijkbaar te gek voor woorden, dus hebben ze dit op een mooie manier opgelost: Het gehele Defender ouvre wat ooit aan tape/vinyl/cd is toevertrouwd is anno nu opnieuw uitgebracht op 1 full-length CD: 'Remaining Tales', voor de bijzonder schappelijke prijs van slechts 25 dukaten. Nou, da's dus gn geld voor een zalig stukje Nedermetal historie, al mijn oude favorieten scheuren weer voorbij ('Tales Of The Unexpected', 'Die For You', 'Deadly Peril', 'Defender') en als bonus staat er ook nog een live uitvoering op van het (bij mijn weten) nooit eerder uitgebrachte 'Moloch' (uitstekende keus heren!).

Deze plaat is verplichte kost voor iedereen die Defender vroeger een goede band vond, en daarnaast zwaar aan te bevelen aan diegenen die een zwak hebben voor degelijk uitgevoerde Heavy/Speed Metal. Ik zou bijna zeggen, laat 'die Neue Deutsche Welle der Deutsche Speed Und Power Metal bands' nu ns even liggen, door jezelf een lol te doen en te gaan luisteren wat onze eigen Hollandse jongens er ruim een decennium geleden al reeds van bakten. Mochten de verkoopcijfers redelijk zijn (al reeds 500 de deur uit, dus loopt lekker), dan komen alle oud leden nogmaals bij elkaar om de nooit opgenomen nummers eindelijk eens in te spelen, welke dan ook op CD uitgebracht zullen worden (ik sta nu al te juichen hahaha). Concluderend: wellicht is mijn kritische blik enigzins vertroebelt door deze orkaan van nostalgie, maar dat zal me een enorme rotzorg zijn, na al die tijd klinkt het nog steeds prima, dus een hoge waardering is op zijn plaats.