P.O.D. - Testify

P.O.D. - Testify

Label : Atlantic Records | Archiveer onder nu metal

Patrick : De band P.O.D. behoeft weinig introductie. Met het uitbrengen van de cd's 'Fundamental Elements Of Southtown' (1999) en 'Satellite' (2001) en de daarmee gepaard gaande commercile successen met nummers als 'Alive', 'Youth Of The Nation' en 'Boom' was de naam van de band een gevestigde waarde. Maar met het succes kwamen ook de problemen: gitarist Marcos Curiel vertrok en op opvolger 'Payable On Death' (2003) leek er sprake van creatieve bloedarmoede. Op 'Testify' wordt daarom teruggekeerd naar de oude formule die ook gebruikt werd op eerder genoemde cd's.

De aanwezigheid van reggae zanger Matisyahu (Hasidic) en rappers Boo-Yah T.R.I.B.E. en Sick Jacken (The Psycho Realm) laat wat dat betreft dan ook geen ruimte voor enige twijfel: er is een overduidelijke terugkeer naar de de rap-rock en daarmee laat P.O.D. weer het geluid horen dat we van hen kende. Gedurende de lengte van de cd wordt er van stijl naar stijl gesprongen, waarbij alles op een fraaie wijze wordt samengevoegd en de band toch een eigen geluid neerzet. De afwisseling op deze cd is de kracht van 'Testify'. De heren gaan niet alleen de uitdaging aan om diverse muziekstijlen te combineren; ze doen dat ook nog eens behoorlijk goed. Op nummers als 'Roots In Stereo', 'On The Grinds' en 'Strength Of My Life' zijn de uitstapjes buiten de (hard) rock het sterkst te horen. Slechts nummers als 'Mistakes & Glories', 'Lights Out' en 'Say Hello' zijn een stukje zwaarder. De productie is gedaan door Glen Ballard (die o.a. werkte Alanis Morissette, Michael Jackson en Barbra Streisand) en het is dan ook niet verwonderlijk dat de productie spiegel- en spiegelglad is. Goed voor de commercie, maar iets waar de liefhebbers van een hardere sound niet op zullen zitten wachten. De titel 'Testify' laat geen misverstand ontstaan waar P.O.D. voor staat. Zanger Sonny daarover: "Fourteen years P.O.D. has been around, we been saying the same thing since we first started, that there is a God out there that loves you. We have that faith and I believe that keeps us strong. One of the lyrics on our album says if you don't stand for something, then you don't stand for nothing. We have been the same way for fourteen years, no changing - no gimmicks." Een waardig standpunt, zeker als je bedenkt dat dit de band eerder luisteraars kost, dan oplevert!

Mensen die een degelijk metal album willen horen en geen boodschap hebben aan een mengelmoes van stijlen, kunnen deze cd beter overslaan. Zij die de moeite nemen de cd wat uitgebreider en doordacht te luisteren en zij die op zijn tijd een cross-over tussen verschillende stijlen ook niet uit de weg zullen dit album zeker waarderen, al zijn de nummers lang niet zo heavy als eerder materiaal. Neemt echter niet weg dat, nu de hoogtij dagen van de nu-metal al weer ver achter ons lijken te liggen, de vraag resteert of de tijd niet inmiddels de muziek op 'Testify' heeft achterhaald.