Katatonia - The Great Cold Distance

Katatonia - The Great Cold Distance

Label : Peaceville | Archiveer onder gothic metal

Vera : Melancholie en Katatonia zijn onafscheidelijk verbonden met elkaar. Is er één band op aarde die zo de belichaming is van de kwellende wanhoop in dit menselijk bestaan? Geen sprankje hoop is te ontdekken in deze voortstuwende diepzinnigheid.

Op 13 maart 2006 wordt het geduld van de verloren zielen (AKA fans) eindelijk beloond. Dan wordt het zevende studioalbum van de Zweedse band op de wereld losgelaten. 'The Great Cold Distance' wordt voorafgegaan door de single 'My Twin' die een maand eerder uitgebracht wordt. Drie jaar na het onvolprezen 'Viva Emptiness' is dit nieuwe album goed voor twaalf parels vol donkere overpeinzingen. 'The Great Cold Distance' is een logische opvolger van 'Viva Emptiness'. De verrassing mag er dan een beetje af zijn, de kwaliteit van de nummers en de benauwende sfeer die gecreëerd wordt is zodanig uniek dat Katatonia rustig beschouwd mag worden als een genre op zich. Zanger Jonas Renske vecht duidelijk nog elke dag met zijn demonen. Of liever, hij berust in de totale verheerlijking van de depressie. Dit wordt zo uitvergroot dat het bijna pijnlijk wordt om er naar te luisteren.

Net als op voorgaande albums weet Renske zich als een gelaten, stoïcijnse dichter te bewegen tussen de vervormde gitaarstoten van Fred Norrman en Anders Nyström. Deze gitaarmuren met sierlijke leads nemen gas terug wanneer de stem van Renske zijn schemerige beschouwingen oppert, die de kronkelige weg volgen van een huiverig bestaan. Aanvankelijk in 'Leaders' zou men denken dat dit album harder is dan het vorige, zelfs een ruwe schreeuw weerklinkt. Maar in nummers als 'Deliberation' en 'Soil's Song' komen ook kalmere stukken, waar de onbewogen obscurantist dit alles als een meesterlijk dirigent in goede banen leidt. Teksten vol wanhoop en bitterheid in 'Follower' en 'Increase' worden aangezet met verrukkelijk gitaarwerk, geen toetsen te horen op dit album. Het is verdraaid knap om zo'n donkere somberheid te etaleren zonder piano of toetsen. Dit is waar droevigheid onvoorwaardelijk heerst, geïllustreerd door pakkende melodieën met een duistere inslag. Volgens Renske zelf is het scheppen van afstand de enige manier om zich voort te bewegen doorheen deze menselijke kwelling. Het is een kronkelend, verraderlijk bestaan, en dit is de soundtrack ervan, zegt hij. De mystieke reis doorheen diepste emoties heeft een nieuw traject, genaamd 'The Great Cold Distance'.

Het album werd opgenomen in de Fascination Street studio in Örebro, Zweden. Tevens de plaats waar Dan Swanö en Witchcraft resideren. Geen hulp meer van Mike Äkerfeldt (Opeth) of Dan Swanö (Edge Of Sanity, Nightingale) zoals in een ver verleden, maar Katatonia is gegroeid naar volwassenheid en kan heus wel op eigen benen staan. Hun enorm potentieel is tot volle wasdom gekomen. Laat ons hopen dat er nu weer getoerd wordt als headliner!