Cathedral - Endtyme

Cathedral - Endtyme

Label : Earache | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : Hé, wat een saaie hoes? Waar zijn die fantastische, surrealistische 'schilderijen' van Dave Patchett gebleven die tot nu toe elke Cathedral-plaat sierde? Deze meerwaarde blijkt alleen op de Japanse cd-versie nog te verschijnen, wij hier moeten het doen met een andere versie, waarvan mijn eendimensionale promoversie niet veel voorsteld. Toch zou de officiële versie hiervan erg mooi moeten zijn. Afijn, check het vanaf 26 februari maar bij je lokale platenboer.

Qua muziek is de cirkel bij Cathedral weer rond. Met een titel als 'Endtyme' en met openingstrack 'Cathedral Flames' een terugkeer naar de superdoom van weleer kan je zeggen dat er een hoofdstuk van Cathedral is afgesloten. Bijna 10 jaar geleden alweer kwam het debuut 'Forest To Equilibrium' uit: het ultieme statement van superzware traagheid waarbij de drummer tussen de drumslagen door rustig een uiltje kon gaan knappen. Het tempo is sindsdien flink opgevoerd tot een soort van psychedelische, doomy stonermetal wat binnen de populaire stonerrock toch wel een uniek plaats innam. Maar 'Endtyme' begint dus verrassend waar 'Forest' in 1991 mee ophield: ULTRATRAAG en LOOD- EN LOODZWAAR op je maag, alsof je 3 BigMac's in 10 minuten opvreet. Maar voor dat alle conservatieve doomfreaks spontaan in hun handen te klappen kan ik wel zeggen dat de rest van de plaat meer uit een mix van 'Forest' en hun latere werk is. Maar wel veel, véél meer doom en zwaarder georiënteerd dan de 4 voorgaande cd's bij elkaar. Persoonlijk sprak mij hun psychedelischere werk wat meer aan, maar ook deze cd heeft sterke momenten: 'Whores To Oblivion' (met wel een zeer irritant audioterreur-foefje op het eind, U is gewaarschuwd voor permanente gehoorbeschadiging!), of het mysterieuze, sfeervolrustig-maar-toch-spannende 'Astral Queen' (dat mij sterk aan 'Solitude' van Black Sabbath's 'Masters Of Reality' deed denken).

Desondanks mis ik wat van de 'swing' die de vorige cd's zo leuk maakten en hoop ik stiekem dat Lee Dorrian met z'n volgende cd('s) weer iets minder snoept uit het Black Sabbath-riffarchief afdeling "Traag", sectie "Log". Dus stonerrockers: eerst maar even checken of dit niet te zwaar, traag en/of te 'smoke'-loos is geworden en voor alle doomfans: WAKKER WORDEN!! Cathedral doomed weer als de hunebedden!!!