Norther - Till Death Unites Us

Norther - Till Death Unites Us

Label : Spinefarm | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Laatst dacht ik nog bij mezelf: 'Goh, het is toch al weer een tijdje geleden dat ik een nieuwe Finse band gehoord heb die van die typische zwaar melodieuze metal maakt' en pardoes zit de nieuwe schijf van Norther tussen mijn volgende lading LoM-post. Norther is een voormalig voor mij onbekend bandje die van die typisch Finse death metal maakt, doorspekt met talloze blije melodien. 'Till Death Unites Us' lijkt de eerste paar luisterbeurten een minder geslaagde kopie te zijn van Children Of Bodom (waar vooral de vocalen van gitarist Peter Lindroos debet aan zijn), maar na een aantal keer vallen de verschillen, die er wel degelijk zijn, wat beter op en begint de plaat zijn eigen smoel te krijgen.

Hoewel er minstens net zoveel gitaarmelodien in verwerkt zijn, gaat men in de eerste plaats een stuk minder virtuoos te werk dan hun landgenoten. In de tweede plaats gaat men gemiddeld genomen ook een stukje rustiger te werk. Zo eindigt 'Everything' met de dramatisch geschreeuwde tekstregel 'You were everything in my heart', alleen ondersteund door een softe keyboardmelodie. Ook de snellere tracks zijn vaker met power chords dan met riffs ondersteund, wat de muziek kalmer laat overkomen. Verrassend is ook wanneer halverwege de cd ineens de andere gitarist Kristian Rante een heel nummer vult met cleane vocalen (later volgt er zelfs nog een interessant samenspel tussen beide vocale stijlen!). Volgens de bio is men de aanhoudende vergelijkingen met Children Of Bodom zat aan het worden. Op 'Till Death Unites Us' komt men echter nog wel over als het kleine broertje van. Desondanks is dit cd'tje zeker n van de betere aanvullingen voor je collectie metal uit Finland.