Alchemist - Embryonics

Alchemist - Embryonics

Label : Relapse | Archiveer onder different metal

Richard G. : Deze nieuwe cd van het Australische Alchemist is iets waar ik, en vele Europeanen en andere niet- Australirs al lang, heel lang op hebben gewacht. 'Embryonics' is namelijk niet de nieuw materiaal bevattende opvolger van het in 2003 verschenen 'Austral Alien'. Dat album was mijn eerste kennismaking met de experimentele metal van deze heren en sindsdien ben ik al ontzettend nieuwsgierig geweest naar alles wat men daarvoor gedaan had. 'Organasm' uit 2000 was zo gevonden, maar alles wat daarvoor was uitgekomen, was niet makkelijk verkrijgbaar.

Aan deze zoektocht is nu een einde gekomen met de release van 'Embryonics'. Op deze dubbel cd staan 28 nummers van de band, afkomstig van werk dat voorheen alleen maar in Australi verkrijgbaar was. Het gaat hier om demo's uit 1991 en 1992, hun 'Promo' (1994), het debuutalbum 'Jar Of Kingdom' (1993), 'Lunasphere' (1995), 'Spiritech' (1997) en de EP 'Eve Of The War' (1998). In ruim twee en een half uur wordt in een random volgorde het oude materiaal aan ons onwetende en lange tijd ongelukkige Europeanen ten gehore gebracht. En het moet gezegd: het is allemaal nog fantastischer dan ik van te voren verwacht had!

Waar 'Austral Alien' een vrij rustige en bezwerende vorm van metal, maar vaak ook helemaal geen metal bevatte, bewijst het materiaal op 'Embryonics' dat de band toch met heel veel recht tot de metal scene gerekend mag worden. Het is geweldig om te horen hoe de band altijd de grenzen van het muzikale spectrum heeft verkend en hoe creatief de band altijd met het begrip muziek om is gesprongen. Keiharde death metal met brullende vocalen wordt opgeleukt met vreemde gitaargeluiden, die op een of andere manier altijd perfect binnen het nummer passen; er wordt gespeeld met dance invloeden, jaren '80- invloeden, samples en wat je allemaal wel niet meer kunt bedenken. Een leuk extraatje is het commentaar dat bij ieder nummer door een ander bandlid geschreven is, zo kom je ook nog eens een hoop te weten over de geschiedenis van de meest interessante muzikale verschijning uit Australi. Het enige jammere is eigenlijk dat er van iedere plaat n of twee nummers deze dubbelaar niet gehaald hebben. Dus voor de echte verzamelaar is er nog steeds reden om op zoek te gaan naar de originele uitgaven.

Een release als deze zou eigenlijk niet eens besproken hoeven worden, een release als deze, die moet je gewoon hebben. Schaf 'Embryonics' aan en ontdek hoe muziek ook gemaakt kan worden!