Mind’s Eye - Walking On H2O

Mind’s Eye - Walking On H2O

Label : Lion Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Winston : Natuurlijk gaan we in 2006 ook weer verder met de Zweedse prog golf; The Flower Kings en alle stamboomleden zullen ongewtijfeld weer kruiwagens vol interessante releases op ons af sturen en er zijn gelukkig ook genoeg anderen daar die dat doen. Zweden moet echt het meest muzikale land zijn ter wereld.

Mind's Eye meldt zich met hun eerste album in vier jaar en laten met 'Walking On H2O' goed horen dat ze niet stil hebben gezeten. Het eerste wat opvalt is dat de band compact en goed geolied klinkt. Het collectief van de drie sessiemuzikanten (drummer/toetsenist Daniel Flores, gitarist/bassist Johan Niemann en zanger Andreas Novak) heeft hoorbaar veel aandacht besteed aan deze plaat. Toch mis ik hier en daar wat ankers aan het begin van de plaat, het is eigenlijk pas voorbij de helft de van het album dat de sterkere nummers passeren, zo'n beetje vanaf 'The Nazca Lines' met de imposante afsluiter 'Poseidon Says' de mooie ballad 'When I Whisper' en het instrumentale 'Flight Of The Ann.una.ki' waar de band even helemaal los gaat. De liefhebbers van kwaliteit prog uit Scandinavië kunnen blind toeslaan want alles is gewoon heel goed verzorgd. Melodieus, soms wat complex maar overal wel goed te volgen voor de getrainde progger. Mind's Eye heeft wel wat raakvlakken met Spock's Beard mk. II. Maar dan met iets minder geëxperimenteer met andere muziekstijlen. Naar mijn smaak vind ik iets te weinig krenten aan het begin van dit bordje progpap maar het album is nog vers en zal wellicht nog wat meer uren in mijn cd speler moeten nagaren. Dat geduld heb ik wel.