Kataklysm - In The Arms Of Devastation

Kataklysm - In The Arms Of Devastation

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Eén van de meest constante factoren binnen de death metal van de afgelopen tien, vijftien jaar moet Kataklysm wel zijn. Vooral de laatste vijf jaar levert de band met de regelmaat van de klok een kwaliteitsalbum af waar je U tegen mag zeggen.

Men bedient zich al jaren van een zeer herkenbare sound waarin machtig beukende old school death metal riffs, afgewisseld met pakkende, herkenbare melodieuze riffs, ondersteund worden door het droge, doch uiterst strakke drumwerk van Max Duhamel. Ook de prettige, afwisselend gegrunte en gescreamde vocalen van Maurizio Iacono zijn al enige tijd een zeer bepalend ingredient en mogen zeker niet onvermeld blijven. Op 'In The Arms Of Devastation' is er op dit gebied dan ook niets veranderd. Het is alleen allemaal nog beter geworden! Snelheidsmonsters als 'Let Them Burn' (live kraker in de dop!) en 'Open Scars' worden vakkundig afgewisseld met op een wat lager tempo afgewerkte headbangers als 'Crippled And Broken' en 'In Words Of Desperation'. De professionele, vette (!) productie van Jean-François Dagenais zelf maakt het plaatje helemaal af.

Kataklysm is er wat songschrijverschap weer een stukje op vooruit gegaan, en op deze nieuweling wordt zelfs het experiment niet geschuwd. Op 'It Turns To Rust' is er een verrassende gastbijdrage te vinden van mede-Canadese Morgan Lander (inderdaad, de zangeres van mislukte meiden-metal band Kittie). Hoewel enige scepsis hierbij niet geheel ongerechtvaardigd is, pakt dit experiment wonderwel goed uit en is het één van de sterkste tracks van het hele album geworden. In conclusie kan ik eigenlijk alleen maar zeggen dat Kataklysm het hem weer heeft geflikt en een kwalitatief zeer hoogstaand death metal product heeft afgeleverd. Hulde voor deze enigszins ondergewaardeerde vaste waarde in de death metal scene.