De Waonzin & Nuestros Derechos - Split ‘Em All

Label : Eigen beheer | Archiveer onder punk / hardcore

Release type: Split cd

Koen B. : De uit Utrecht stammende bands De Waonzin en Nuestros Derechos, hebben onlangs de handen ineen geslagen om een split CD uit te brengen onder de toepasselijke naam 'Split 'Em All'. Met dat doel voor ogen werd daarom in mei vorig jaar de Bunt Studio in hun woonplaats afgehuurd om daar samen met de in Utrecht en omstreken wereldberoemde producer Menno Bakker (Born From Pain, Sin Dios, NRA, Seein' Red, Bambix, Malkovich, Razor Crusade, The Apers, Makiladoras, Human Alert enzovoort) opnames te maken.

Dat de bands niet van halve maatregelen houden blijkt uit het feit dat voor de mastering niemand minder dan Alan Douches werd aangetrokken. Deze is onder andere wel eens aan de slag geweest met Sepultura, Shadows Fall, God Forbid, Sick Of It All, Converge, From Autumn To Ashes, Dillinger Escape Plan, Hatebreed en Unearth. Zeker geen kleine jongens dus.

Het sextet De Waonzin werd zo'n vier jaar geleden opgericht met als doel zoveel mogelijk gratis alcoholische versnaperingen te kunnen nuttigen. De nummers die op deze split terecht zijn gekomen, 'AO Godverdomme', 'Borderline', 'Among The Enemy' en 'Lord Of Destruction' zijn op thrash metal geïnspireerde nummers met een vette knipoog naar hardcore en punk. Mijn favoriete track is 'Lord Of Destruction' wegens z'n Iron Maidenesque dubbele gitaarwerk.

Nuestros Derechos is een trio dat in mijn ogen meer hardcore speelt met thrash metal invloeden. De vier nummers 'Hellspawn', 'D.I.Y.', 'De Strop' en 'Erase Me' zijn lekkere hapklare brokken geworden. Vooral 'De Strop' viel me op om z'n prime dubbele bas trappers. Ben je opgegroeid met de oudere lichting bands uit de regio Utrecht zoals Spasticus, Spartacus, Pittbull, Radical Retard of De Gatbent? Dan is dit een schijfje dat wel in de smaak zal vallen, want beide bands (die overigens niks voor elkaar onderdoen) ademen hetzelfde gevoel uit van pakweg tien, vijftien jaar geleden. Het lijkt wel of er iets speciaals in het water zit daaro! Twijfel niet te lang, want er zijn er maar 500 van gemaakt en weg is weg en op is op. Bestel dus snel via www.drummerszone.com voor een schamele € 8,-