Goregast - Viva El Animal

Goregast - Viva El Animal

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Het valt niet mee om heden ten dage in de death metal scene een originele bandnaam te bedenken, zo blijkt het wel. Hadden we onder meer al Goracide, Goracle, Gorgasm, Gorefest, Gorerotted, Gorguts, Gorecorpse, Gore Goblin, Gorebastard, Gorebastard, Gorged, Gorejesus, Gorehouse, Gordred, Gore en Gorgoroth, daar kunnen we nu ook de Duitse band Goregast aan toevoegen. Deze band uit de hoofdstad van onze oosterburen ging tot halverwege de jaren negentig door het leven als Distress, maar toen de leden na 7 jaar pauze de band nieuw leven wilden inblazen, bleken er inmiddels al een aantal andere bands de naam Distress genomen te hebben. Op zoek naar een nieuwe bandnaam putten de vijf heren inspiratie uit het geboortedorp van gitarist Steve Kleinert, het Oost-Duitse plaatsje Gorgast aan de Poolse grens. Goregast werd de nieuwe naam, al schiet de band hier qua originaliteit natuurlijk geen ene reet mee op.

Maar goed, ik ga daar verder niet over zeuren, want 'Viva El Animal' is stiekem wel een erg lekker grindcore / death metal ceedeetje. Nou ben ik zelf niet zo'n hele grote grind freak, aangezien het trieste muzikale niveau van menig combo in het genre mij waanzinnig maakt, maar zo af en toe zitten er best bands bij die de moeite waard zijn. Goregast is wat mij betreft zo'n band. De tien composities op 'Vival El Animal' zijn simpel en doeltreffend gehouden, waardoor de nummers pakkend zijn en vrij makkelijk in te komen zijn. Lekker simple grindcore dus met een hoog groove gehalte. De CD werd in de Soundforge Studio bij Berlijn opgenomen met Golem gitarist Andreas Hilbert achter de mengtafel, en deze beste man heeft er een lekker smeuig geluid uit weten te draaien. Wederom geen wereldschokkende release dit 'Viva El Animal', maar ik weet zeker dat Goregast live een hele vermakelijke set neer weet te zetten. Het kan absoluut geen kwaad dit CDtje eens uit te checken.