Tony O’Hara - Escape Into The Sun

Tony O’Hara - Escape Into The Sun

Label : Frontiers Records | Archiveer onder hardrock / aor

Ferdi : Twee mannen met veel te veel talent: dat is de beste manier om zanger Tony O'Hara en multi-instrumentalist Magnus Karlsson op de plaat 'Escape Into The Sun' te omschrijven. Waar de een van het duo de plaat volgooit met open gitaarakkoorden, hoge boventonen en zwoele toetsenpartijen, bezingt de ander de pijnen en geneugten van het leven.

Het resultaat is een tijdloze aor-plaat waar de fonken vanaf springen. Kenners zullen Tony O'Hara kennen van de Britse rockband Praying Mantis waartoe de zanger in 1998 toetrad. In deze band presenteerde hij zich al als een uitstekende zanger die zich als een vis in het symphonische water voelde bij de door Magnum beïnvloedde band. Op zijn solodebuut gaat hij eigenlijk gewoon verder waar zijn vorige band ophield. Met één verschil: wat Prayin Mantis goed doet, doet hij solo beter: betere songs, betere sferen, betere zang.

De stille kracht achter het album is de eerdergenoemde Zweed Magnus Karlsson, die eind vorig jaar ook al van het Allan/Lande-album een klassieker maakte. Door alle instumenten zelf te bespelen en ook nog eens de productie in zijn handen te nemen, creëert hij een ultieme balans in de songs. Het ene moment houdt de muzikant zich op de vlakte om de zanglijnen tot hun recht te laten komen, om het andere moment een twintgitaarduel met zichzelf aan te gaan. Twee muzikanten die samen tijdloze songs schrijven, het gebeurt helaas niet al te vaak meer. Denk eraan dit album mee te pikken, wanneer je toch al in de platenzaak bent om de nieuwe Bob Catley te kopen. 'Escape Into The Sun' is pure magie.