Bob Catley - Spirit Of Man

Bob Catley - Spirit Of Man

Label : Frontiers Records | Archiveer onder hardrock / aor

Ferdi : Het scheelde niet veel of ik had enkele jaren geleden mijn toen twee maanden oude kat vernoemd naar de zanger van de Britse rockband Magnum, onder intimi beter bekend als Bob Catley. Het scheelde niet veel, maar uiteindelijk kozen mijn toenmalige wederhelft en ik toch voor een andere naam. Waarom deze mededeling? Omdat ik toendertijd behoorlijk onder de indruk was van Catley's derde solo-plaat 'Middle Earth' die destijds door Horst werd beloond met een dikke 91 punten.

We zijn een paar jaar verder en Catley brengt zijn vijfde solo-plaat uit. Op 'Spirit Of Man' volgt Catley de koers die werd ingezet op 'When Empires Burn': zwaar aangezette melodieuze rock die meer weg heeft van een harde Rainbow dan van de symphonische rock waar de man bekend mee is geworden. Er is één verschil: eigenlijk vindt uw scribent Bob Catley een betere zanger dan Ronnie James Dio. Een gewaagde uitspraak, ik weet het. Maar luisteren naar geweldige songs als 'Heart Of Stone', 'In The Name Of The Cause' en 'The Fire Within Me' is gelóven. Geloven dat het niet uitmaakt waarover Catley zingt, want het klinkt toch wel goed. Geloven dat de vijftiger zuiverder, emotioneler en dieper zingt dan hij aan het begin van zijn carriere deed. Geloven dat Catley groter is dan de eerdergenoemde Dio, - en niet alleen qua lengte. Beloven dat Catley's stem alles wat hij aanraakt in goud kan doen veranderen.

Op 'Spirit Of Man' zijn de banden met de Britse rockband Ten definitief doorgesneden. Waren het op de voorgaande albums nog Gary Hughes en Paul Hodson de de touwtjes in handen hadden, op deze plaat heeft Catley een eigen groep muzikanten verzameld. Merk je dat? Eigenlijk niet. Want al schrijft de sympathieke zanger geen songs, hij is achter de schermen alom aanwezig als regisseur die songs goed- dan wel afkeurt en zanglijnen bijstelt aan zijn specifieke eisen. Het resultaat is een album wat vertrouwd en open klinkt. De songs zelf zijn melodieus, bij vlagen ontroerend en gelijk meezingbaar. 'Spirit Of Man' is daarmee een uitstekende aor-plaat geworden, die ik kan aanraden aan alle fans van Dio, Ten, Whitesnake en natuurlijk Magnum.