Runemagick - Envenom

Runemagick - Envenom

Label : Aftermath Music | Archiveer onder doom metal

Erik : Er zijn enkele bands die origineel diverse stijlen weten te mixen en daarmee een aparte richting creëren. Maar velen van die bands slagen daar niet in, simpelweg omdat de grootste meute van kopende mensen nog steeds in enge, bekrompen en kortzichtige hokjes denkt.

Ik moet hier even denken aan een column van onze eigenste Evil Dr. Smith die dit thema op de snee haarfijn bevat. Anyway, door onze hokjes mentaliteit (ik geef toe, ik denk soms ook nog in hokjes) vallen die bands die het beste van twee of meerdere werelden willen verbinden en mengen in hun muzikale uitingen, vaak tussen schip en wal. Het publiek weet niet wat ze ermee aan moet. Zo ook met het repertoire van Runemagick. Is het nou black metal, is het nou doom? En dat al zeven LP's lang! Eén ding is zeker: hun geluid en atmosfeer is wel origineel. Ik ben nooit echt kapot geweest van Runemagick, maar mocht die mystiek en verrassende twists altijd wel.

But no more. Met hun al achtste opus "Envenom” verrast Runemagick ons met een muzikale keuze en vaart men één koers. De zeilen staan bol en men gaat de steeds voortkabbelende flirt met doom verder uitdiepen en exploreren. En het levert zes nummers op die mij in ieder geval net iets meer dan een uur doen vergapen. Ik ben onwijs geboeid door dat geluid, dat Zweeds/Noors vikingengeluid wat af en toe doorklinkt. Dit is doom van de hoogste plank en net op het nippertje één van de beste releases van 2005. Daar gaat mijn eindejaarslijst! Ik hoop dat de doom maniakken Runemagick nu gaan ontdekken.