Edguy - Rocket Ride

Edguy - Rocket Ride

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : In haar viertienjarig bestaan heeft de Duitse Edguy voor veel leuke momenten gezorgd (zowel muzikaal als visueel) en hebben ze, geheel terecht, een enorme populariteit vergaard. De mini-cd 'Superheroes' liet al een andere, meer rock georiënteerde, kant van de heren horen. Die lijn trekt men verder door in het nieuwtje 'Rocket Ride'.

Ik moet zeggen dat ik met 'Hellfire Club' in het achterhoofd naar deze plaat ben gaan luisteren en het eerste luisterbeurt was als een koude douche. In eerste instantie vond ik de plaat saai en ongeïnspireerd. Na enkele luisterbeurten komt de plaat steeds beter tot haar recht. Typisch een plaat die tijd nodig heeft om te groeien dus. De plaat opent met de afwisselende 'Sacrifice' die een leuk opwarmertje is. Rustige passages worden afgewisseld met heavy gitaren en de typische zang van Tobias Sammet en zorgt voor leuke momenten. De navolgende en tevens het titelnummer is een echte rocker met een hoog meezinggehalte en gelijk een van de betere nummers op de plaat. De band durft op deze plaat nieuwe wegen te bewandelen zonder dat het vaste Edguy-formule verloren gaat. 'Rocket Ride' is in mijn ogen (of is het oren?) meer een rock plaat geworden dan de typische heavy metal plaat zoals de voorganger. Of dat nu zo slecht is? Nee! De melodieuze kant van de band komt beter tot haar recht en in een nummer als 'Save Me' zijn hier en daar AOR-invloeden te bespeuren en ik zal de laatste zijn die daarover gaat zeuren. Dit album heeft veel sterke momenten zoals het geniale 'Wasted Time', 'The Asylum' en de prachtige 'Catch Of The Century', maar ook een paar dalen zoals 'Trinidad' en de zwakke single 'Superheroes', maar dat mag de pret niet drukken. Met 'Fucking With Fire (Hairforce One)' krijgen we een leuke bonus track. Dit nummer heeft een Ted Nugent-achtig gevoel en rockt lekker door. Verder bevat de eerste oplage van deze plaat in vorm van 'Standing In The Rain' nog een bonus track die helaas ontbreekt op mijn promo.

Verder moet ik opmerken dat Tobias op dit album sterker klinkt dan ooit en productioneel is deze plaat ook dik in orde. Dat is natuurlijk niet zo gek met Sascha Paeth achter de knoppen. Edguy heeft met 'Rocket Ride' een leuke plaat afgeleverd die de fans van de band zeker niet zal teleurstellen. Nogmaals, schrik niet bij het eerste luisterbeurt en geef dat ding wat tijd om te groeien. Nu rest nog maar één vraag: kan deze cd tippen aan de voorganger 'Hellfire Club'? Helaas niet.