Machina - Dark Age Digital

Machina - Dark Age Digital

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Demo

Nima : Dat heavy metal bands tegenwoordig als paddestoelen uit de grond springen is natuurlijk allang bekend. Het feit dat de meeste niet de moeite waard zijn des te meer. Wie moet al die dingen kopen vraag ik me dan af. Waarom zo'n negatief begin? Ik zal het even toelichten.

Deze Finnen brengen deze maand hun debuut uit. Het ding ziet er verzorgd uit en het geluid is, zeker voor een eigen productie, behoorlijk goed. Bovendien kunnen de muziekanten aardig overweg met hun instrumenten en weten op hun debuut een zestal leuke nummers te produceren. Maar heeft het ook een toegevoegde waarde aan de overvolle markt? Het antwoord luidt: "NEEN”! De band zegt te zijn beïnvloed door Judas Priest en dat ze het geluid van de beginperiode van die band wilden benaderen, waar ze volgens eigen zeggen behoorlijk in geslaagd zijn. Nu is elke heavy metal band beïnvloed door Priest, maar de band's statement vind ik volledig onzin. Machina speelt namelijk moderne power metal in het straatje Stratovarius, Hammerfall en een beetje Edguy en klinkt vrij standaard. De snelle power metal met melodieuze gitaren en keyboards hebben we al wel vaker gehoord en ik zou bij god niet weten wie hier zijn centen aan wil besteden. Zelf zeggen ze dat ze niet hebben geprobeerd iets nieuws te doen, wat ze dus ook goed waar hebben gemaakt. 'Dark Age Digital' is zeker geen slecht product, zeker niet voor een debuut. Maar zoals gezegd heeft het geen toegevoegde waarde en men kan dus net zo goed voor duizend soortgelijke producten kiezen.

Machina is overigens bezig met haar eerste volledige album die ergens in 2006 moet verschijnen en hopelijk heeft de band tegen die tijd een meer eigen smoel, want potentie hebben ze wel. Maar tot die tijd kunt u deze demo gewoon negeren en rustig afwachten.