In Flames - Come Clarity

In Flames - Come Clarity

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder industrial / ebm

Patrick : Laat ik maar direct met de deur in huis vallen en niet om de hete brij heen draaien: 'Come Clarity' is het beste In Flames album ooit en het aantal superlatieven voor deze schijf is bijna niet aan te slepen. De band heeft zich op 'Come Clarity' werkelijk op alle vlakken weten te overtreffen. Nu is In Flames altijd al een band geweest met veel afwisseling en deze nieuwe release vormt daar geen uitzondering op. De Zweden hebben op 'Come Clarity' niet voor een zelfde aanpak als op 'Soundtrack To Your Escape' en 'Reroute To Remain' gekozen, maar heeft de zaken net even anders aangepakt. Was er op de twee eerder genoemde cd's veel ruimte voor melodie, rustigere nummers en 'cleane' vocals, nu keren Anders en gevolg terug naar dat wat ze het beste doen: het maken van venijnige, snelle songs! En het resultaat mag er meer dan wezen; scherpe, rappe nummers die echter niet ontdaan zijn van een beetje melodie en nog genoeg refreinen hebben die gemakkelijk blijven hangen! Wat een fraai evenwicht tussen de intensiteit en agressie enerzijds en de melodie anderzijds!

Met de andere muzikale aanpak keren ook de vloeiende riffs en de vlijmscherpe solo's terug. Solo's worden weer erg strak neergezet en Jesper en Björn komen met een aantal verrassende, onberispelijke riffs en geluiden (intro 'Take This Life'). Ook Anders bereikt grote hoogten; hij gromt en grauwt weer ouderwets en zijn 'cleane' vocals worden veel minder gebruikt dan dat we op de vorige cd's gewend waren. Maar bovenal spreekt er zo ontzettend veel emotie in zijn stem door. In het titelnummer, dat de enige rustige track op de cd is, klinkt hij zo passievol dat je met hem mee kunt voelen als hij smekend zingt "I want you to lead me. Take me somewhere. Don't want to live in a dream one more day!”. Wat een fraai staaltje zang; eens te meer daar hij de zang heeft ingezongen met enkel en alleen de drumpartij! Daarnaast bleven de gemakkelijk in het gehoor liggende refreinen behouden en is de invloed van de elektronica een stuk terug gebracht. Luister maar eens hoe subtiel de elektronica in een nummer als 'Vacuum' is weggewerkt. Ook op de productie is werkelijk niets aan te merken. Hij is enerzijds kraakhelder maar zorgt er ook dat de nummers een ongelooflijke portie agressie en ruwheid meekrijgen. Meest experimentele nummer is de track 'Dead End', waaraan de Zweedse zangeres Lisa Miskovsky een verrassend en eigenzinnig tintje aan het nummer geeft. Haar hoge, ietwat iele stem staat in fel contrast met het geknauw van Anders en de zware riffs. Het levert echter een fraai, opvallend nummer op.

Op deze promo versie staan twaalf van de dertien nummers. Het dertiende nummer, dat alleen al vanwege de titel 'Your Bedtime Is Scaring Everyone' opvalt, ontbreekt. Net als een DVD (waarop de nummers van de cd live worden gespeeld in de studio), maar zelfs al zouden al deze extra's op de eindversie ontbreken, dan nog is dit meer dan verplichte kost! Voor al die fans die dachten dat In Flames niet één beter of gelijkwaardig nummer dan 'Episode 666' of 'Pinball Map' kon schrijven, is 'Come Clarity' de ultieme verrassing: dit zijn er maar liefst twaalf!