Tool - Lateralus

Tool - Lateralus

Label : Rough Trade Benelux | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : "!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"
"DIT IS GODVERDOMME DE BESTE PLAAT OOIT!!!!"
"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"
4½ jaar na 'Ænima' blijkt het ongeduldig wachten meer, véél meer dan waard geweest! De beste band ter wereld is namelijk nóg beter geworden! Was hun mini-debuut 'Opiate' eigenlijk niet meer dan een vindingrijke vingeroefening, het uitmuntende 'Undertow' slechts een verbluffende verrassing, de muziekmijlpaalmagistrale 'Ænima' nu achteraf niet meer dan een weergaloze 'aardige aanzet tot' en was de toegankelijke, edoch zeldzaam schitterende (kassa)kraker 'Mer De Noms' van A Perfect Circle (met TOOL-zanger Maynard James Keenan) hooguit een meesterlijk zoethoudertje: deze 79 minuten (!) van 'Lateralus' geven het antwoord op datgene waar de mens al eeuwen vergeefs naar op zoek is… namelijk, de zin van het leven! Met hun muziek, dat naast de Westerse rockmuziek invloeden lijkt te peuren uit wereldmuziek (Afrikaans percussie- en slagwerk), avant-garde (soundeffecten en donkere noise-elementen), jazz (complexe structuur(loze?)-opbouw), elektronica (Kraftwerk-achtige synthesizers), klassiek (dynamiek), ja met 'n beetje fantasie zelfs Arabische rai (sommige zanglijnen) heeft TOOL 'gewoon eventjes' het meest complete en perfecte muziekdocument gemaakt in de geschiedenis van de menselijk bestaan! En voor ons metalheads is het natuurlijk prettig om te weten dat ze het in een perfect klinkend en zwáár zittend metaljasje hebben gestoken! (Het aloude Aardschok-cliché "Hardrock is the best, fuck the rest!" gaat ook hier op) Over jasjes gesproken: je moet ook absoluut de vormgeving zien waarin dit kunstwerk is gehuld! Bach, Mozart en The Beatles zullen vanaf nu niet meer de belangrijkste invloeden zijn op de toekomstige ontwikkeling van de Westerse muziek de komende eeuwen: nee, de nieuwe standaardisering is gezet door TOOL!. Evil Doctor Smith geeft vanzelfsprekend geen cijfer, want God, de mooiste vrouw van de wereld en je eigen hartslag kan je toch ook niet in armetierig Arabische tekens vertalen? En dit is alledrie inéén!!!