Mad Max - Night Of White Rock

Mad Max - Night Of White Rock

Label : AOR Heaven | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Geloof het of niet, maar Mad Max was mijns inziens n van de betere Duitse bands in de jaren tachtig. Mijn eerste kennismaking met de band was hun tweede album 'Rollin' Thunder' (met het schitterende 'Thoughts Of A Dying Man'), wat een prima recht-voor-zijn-raap hardrockplaat bleek te zijn. De daaropvolgende platen 'Stormchild' (uit 1985) en (vooral) 'Night Of Passion' (uit 1987) lieten een lichte koerswijziging zien, want Mad Max koos daarop voor een wat melodieuzer geluid wat niet wegneemt dat ook deze twee CDs prima (melodieuze) hardrock bevatten. Helaas besloot zanger en belangrijkste songwriter Michael Voss om in 1989 de band te verlaten en te gaan touren met Bonfire en dit betekende het voorlopige einde van Mad Max. Na de tour met Bonfire startte Michael de melodieuze hardrock band Casanova, met wie hij tot op heden vijf platen uitbracht: het debuut 'Casanova' (1991), 'One Night Stand' (1992), 'Sway' (Japan-only, 1999), 'Heroes' (2000) en 'All Beauty Must Die' (2004). Tevens raakte hij betrokken bij de band Silver, samen met ex-M.S.G. frontman Gary Barden, waarmee hij eveneens vijf album uitbracht. Ondanks het feit dat zowel Casanova als Silver enkele leuke releases op de mensheid hebben losgelaten, werd het niveau van Mad Max nooit gehaald.

Gebeurde er dan helemaal niets meer met Mad Max? Ja, wel degelijk, want in 2000 lag 'Never Say Never' ineens in de platenbakken. Dit was echter meer een solo-plaat van Michael Voss dan een echte Mad Max release. Echter, in de zomer van 2005 kwam de originele 'Stormchild' line-up (buiten Michael bestaande uit Juergen Breforth (gitaar), Roland Bergmann (bas) en Axel Kruse (drums)) weer bij elkaar om de elf door Michael Voss gepende songs op te nemen en het resultaat komt begin januari als 'Night Of White Rock' uit op AOR Heaven. Twee dingen vallen op aan deze plaat: ten eerste sluit de muziek naadloos aan op het in 1987 verschenen 'Night Of Passion', wat betekent dat er nog steeds hoogstaande melodieuze hardrock geproduceerd wordt met prima gitaar- en zangwerk. Ten tweede is er wel een behoorlijke koerswijziging te bespeuren in het tekstuele gedeelte, want wat met de titel van de plaat (white rock, snappie?) al gesuggereerd wordt, namelijk het introduceren van christelijke teksten, wordt ook daadwerkelijk doorgevoerd. Een opmerkelijke stap en tevens n van de belangrijke onderwerpen die ik Michael Voss zal voorleggen tijdens het binnenkort te houden interview. Laat ik me hier beperken tot het muzikale gedeelte en daar is helemaal niets mis mee. Een combinatie van up-tempo rockers (opener 'To Hell And Back Again' en het lekkere 'Upon My Soul') en wat melodieuze aanstekelijke mid-tempo nummers (onder andere 'Losin' It', 'Hope To See You' en 'Homeless') zorgen er voor dat je je prima vermaakt met deze plaat. Van de elf aanwezig nummers zijn er eigenlijk maar twee die me wat minder bevallen en dat zijn de mierzoete ballad 'Unbelievable' ( la 'First Love' van Stryper) en het behoorlijk simpele 'Raise Your Voice' (waarin de titel van het nummer wel erg vaak herhaald wordt!). De productie (door Michael Voss zelf), die bij dit soort releases erg belangrijk is, is weer wel dik in orde.

Kortom, een erg lekker plaatje! Welkom terug, Mad Max