Proto-Kaw - The Wait For Glory

Proto-Kaw - The Wait For Glory

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Winston : Twee jaar geleden dook ex-Kansas gitarist Kerry Livgren weer op in het prog landschap met Proto-Kaws' eerste album 'Before Became After' en hij verraste daar menigeen mee. Vooral omdat de band voornamelijk uit collega's van Kansas bestond en dat is nog steeds zo. Door de ervaring van het maken van en het touren voor dat album werd de onderlinge band tussen de leden van Proto-Kaw steeds hechter en dat uit zich nu in de opvolger 'The Wait For Glory'.

De muzikale leest van Kansas is nog steeds aanwezig maar door de goede productie en wat complexere soms zelfs jazzy arrangementen geeft men er wel een frisse moderne draai aan. Zo hoor ik raakvlakken met Spock's Beard maar ook met Asia. Mensen die bekend zijn met de Amerikaanse band White Heart zullen ook deze band als referentie kunnen vinden. Net als The Tangent maakt Proto-Kaw ook gebruik van blaasinstrumenten als saxofoon en fluit en ook deze band kan dat prima hebben. Verwacht geen onmogelijke supermoeilijk gepiel, dit is klasse vakmanschap, schoon van egotrippende solo's. De sfeer van het album is warm, door mooi samenzang en juist gedoseerde solo's. Zanger Lynn Meredith heeft een aangename, heldere stem die zonder veel toonladder capriolen de aandacht kan vangen. Er is naast het topnummer 'The Vigil', waarin de band tot een entiteit samenvloeit, bijna geen nummer dat voor een ander onderdoet; elk nummer biedt de luisteraar weer een ander stukje. En dat is het best hoorbaar in 'Osvaldo's Groceries' een luchtig nummer met verschillende mood swings. Die diversiteit zorgt ervoor dat de hele plaat blijft boeien en dat is best moeilijk om te bereiken als band. Maar deze heren zijn natuurlijk erg ervaren en weten wel hoe ze te werk moeten gaan. Leeftijd heeft daar gelukkig niet mee te maken, ervaring en vakmanschap wel. Een welverdiende pluim aan Proto-Kaw.