Immortal Souls - Once Upon A Time In The North

Label : Fear Dark Productions | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Het duurde even voordat de mensen bij Fear Dark de weg naar de brievenbus wisten te vinden, maar vijf maanden na de release van de cd ligt de promo van 'Once Upon A Time In The North Sky' van Immortal Souls eindelijk in mijn cd-speler. En het lange wachten wordt beloond! Op 'Once Upon A Time In The North Sky' heeft de band allerlei materiaal gezet waar momenteel met geen mogelijkheid meer fatsoenlijk origineel aan te komen is: de twee EP's 'The Cleansing' en 'Divine Wintertime' en een viertal demo tracks. En om het geheel compleet te maken zijn twee nieuwe nummers ('Painweighted' en "Down In My Grave') en de debuut cd 'Under The Northern Sky' er ook nog eens aan toegevoegd. Dat levert bij elkaar toch vierentwintig nummers met een speelduur van bijna honderd minuten op. De dubbel cd is gestoken in een zeer fraaie digipack en in het bijgaande boekje wordt over elke release door de band een toelichting of anekdote geschreven. Altijd leuk zo een aantrekkelijke verpakking, maar het gaat uiteindelijk om de inhoud. En wat dat betreft zit het ook wel goed.

Immortal Souls speelt typische Scandinavische melodieuze death metal. Enig verschil met de wat grotere bands in dit genre is dat het over het algemeen wat minder agressief gebeurt. De twee nieuwe nummers spannen wat dat betreft de kroon en dat is wel jammer want vooral daar waar het tempo lekker omhoog gaat ('The Cleansing', 'Snow Soul', 'Frostmind' en 'The Cold Northwind') is de band op zijn sterkst. Vooral een nummer als 'Frostmind' is een track dat op 'The Gallery' van Dark Tranquillity absoluut niet mis staan zou hebben en er misschien zelfs wel n van de meest opvallende tracks was geweest. Wat een heerlijke gitaar riff gaat daar continu door het nummer heen. De nummers zijn opnieuw gemixed en daardoor klinken ze wat frisser als de originele release en dat komt ze zeker ten goede; de sfeer op de cd is nu een stuk beter en daardoor weten de nummers langer mijn aandacht vasthouden. Nog steeds is het niet zo dat we van de ene naar de andere knaller op de cd gaan en zou meer variatie Immortal Souls zeker ten goede komen, maar gezien het feit dat het meeste materiaal al heel wat jaartjes oud is, is dit gewoonweg een heel lekkere release.

De liefhebbers van melodieuze death metal en dus van bijvoorbeeld bands als Dark Tranquillity en Children Of Bodom zullen zich met deze release prima vermaken!