Grave Digger - 25 To Live

Grave Digger - 25 To Live

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: DVD/Video

Sjak : Na de eerste drie platen ('Heavy Metal Breakdown', 'Witch Hunter' en 'Wargames') was ik Grave Digger een beetje uit het oog verloren. Pas nadat ik hun 'Tunes Of Wacken' DVD had bekeken ben ik hun andere CDs (en dat zijn er inmiddels zo'n vijftien) eens gaan aanschaffen. Grave Digger behoort tot de categorie bands (samen met onder andere Running Wild, Tyrant, Sinner, Scanner) die door de critici buiten Duitsland genadeloos neergesabeld zijn, maar die mij altijd wel hebben kunnen bekoren. Als je zoals ik een liefhebber bent van Duitse jaren tachtig metal zit je met een band als Grave Digger wel goed. Inmiddels bestaat de band dus al zo'n vijfentwintig jaar en dat heugelijke feit viert men door een dubbel-live CD en een DVD met de toepasselijke titel '25 To Live' op de mensheid los te laten.

Het eerste wat opvalt is dat de mogelijkheden van een DVD niet echt benut zijn, want buiten het prima concert en een ronduit saai reisverslag is er niets aan extras te vinden op deze DVD. Jammer, want een band met een vijfentwintigjarige geschiedenis zal vast wel het nodige leuke beeldmateriaal beschikbaar hebben. Een gemiste kans derhalve! Laten we ons dan maar beperken tot de live-show die opgenomen werd op 7 mei 2005 in Sao Paulo, Brazilie. In eerste instantie was ik verbaasd dat de show in Brazilie plaatsvond, omdat ik van mening was dat men buiten Duitsland geen grote fanbase had. Nou, getuige de vele spreekkoren en enthousiaste reacties van het Braziliaanse publiek sloeg ik daar de plank toch behoorlijk mis. Onvoorstelbaar, wat een enthousiast publiek! Gedurende het drie uur (!) durende concert, speelt de band nummers van zowat elke plaat die men uitgebracht heeft en het is een kwestie van persoonlijk smaak welke nummers je het beste bevallen. Zelf heb ik een voorkeur voor de oudere tracks zoals 'Yesterday', 'Heavy Metal Breakdown' en 'Witch Hunter', maar dat komt waarschijnlijk omdat ik met deze muziek opgegroeid ben. Enige nadeel is dat men maar één gitarist in de gelederen heeft, waardoor er een gat in de gitaarmuur valt tijdens de solopartijen.

Waarschijnlijk zal deze DVD door menig journalist als saai, voorspelbaar en oubollig afgedaan worden, maar dat vind ik een beetje te kort door de bocht. Doelgroep van Grave Digger is de traditionele headbanger die gaat voor lekker vet gitaarwerk en schreeuwerige zangpartijen verpakt in een aanstekelijke sound waarop je lekker kan headbangen. En voor die doelgroep is Grave Digger een prima band, die schijnbaar moeiteloos mij zo'n drie uur lang heeft weten te boeien.