DragonForce - Inhuman Rampage

DragonForce - Inhuman Rampage

Label : Noise Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Dragonforce heeft sinds het verschijnen van de demo 'Valley Of The Damned' al een enorme reputatie opgebouwd. Eerlijk gezegd kon ik al de ophef over deze band niet begrijpen. Voor mij was DragonForce nooit meer dan een doodnormaal heavy metal bandje. De vorige releases van de band vond ik okee en de vorige plaat 'Sonic Firestorm' vond ik zelfs iets tegenvallen.

Na het beluisteren van deze derde langspeler moet ik toegeven dat DragonForce nu tot één van mijn meest favoriete bands behoort. De plaat is typisch DragonForce en eigenlijk meer van hetzelfde, maar dit keer hebben de heren mij wel weten te overtuigen. De band is in alle opzichten gegroeid en alles aan deze plaat is lekker "over the top”. Deze plaat opent erg sterk met het prachtige nummer 'Through The Fire And The Flames' waarin de band het gaspedaal intrapt om pas bij het laatste nummer wat gas terug te nemen. Het gitaarspel van de heren Herman Li en Sam Totman is spectaculairder dan ooit tevoren en zanger ZP Theart is enorm gegroeid. Daar waar de beste man mij vroeger regelmatig wist te irriteren, klinkt hij op deze plaat enorm krachtig. 'Revolution Deathsquad' is eveneens een snelheidsduivel en 'Storming The Burning Fields' is simpelweg fantastisch. En wat te denken van de sfeervolle 'Operation Ground And Pound' die is voorzien van mooie melodieën en het prachtige 'Body Breakdown' en 'Cry For Eternity'? Knap werk. Het laatste snelle nummer 'The Flame Of Youth' is een absoluut hoogtepunt op deze plaat en is voorzien van prachtige riffs en mooie zanglijnen. Helemaal afgebeukt komen we aan bij het laatste nummer 'Trail Of Broken Hearts', een prachtige ballade met kop en staart die voor een mooi rustpuntje zorgt voordat de plaat afgelopen is.

U begrijpt het, ik ben enorm verbaasd en zeer onder de indruk. Zoals gezegd is 'Inhuman Rampage' een typisch DragonForce plaat geworden, alleen veel sterker dan de vorige releases. De band houdt zich vast aan de vaste formule en alle nummers zijn traditioneel lang. Het mooie van deze plaat is het detailwerk, die overigens door de goede productie goed uit de verf komt. In deze cd zitten (zoals u afgelopen maand in het interview met de heren kon lezen) vele rare computer geluiden verwerkt die de plaat een extra dimensie geven. Bij elke luisterbeurt ontdek je nieuwe dingen en dat zorgt ervoor dat de plaat niet verveelt. Het jaar is nog maar net begonnen, maar ik vraag me nu al af of er bands zijn die deze plaat kunnen overtreffen, of het moet gaan om de nieuwe Manowar. Waarom zit je nog steeds te lezen? Ga onmiddellijk deze plaat in huis halen.