Sodom - Lords Of Depravity Part I

Sodom - Lords Of Depravity Part I

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: DVD/Video

Koen : Een ieder die het afgelopen jaar het Wacken Open Air festival bezocht, kon er niet omheen: Sodom zou een DVD gaan uitbrengen. Tijdens elke bandwissel op de hoofdpodia kwam namelijk de reclame voor dit pakketje voorbij. Het avontuur van Sodom is verdeeld over twee uitgaven: deel I bevat de geschiedenis van de band vanaf 1982 tot en met 1995 en er zijn beelden van concerten die werden gegeven in Sofia, het With Full Force festival, Wacken Open Air, Bang Your Head en het Rock Hard festival. Daarbij is er een aantal videoclips aan toegevoegd. Deel II zal over enkele maanden het licht zien en zal het relaas van 1996 tot en met 2005 uit de doeken doen, de periode dat er een stabiele line-up was. Ik heb nu deel I voor mijn snufferd liggen en deze bevat om en nabij vijf uur Sodomania, verdeeld over twee schijfjes.

Disc I, getiteld 'Historical Depravity', geeft een prachtige kijk in de keuken van de oprichting van de band en de periode daarna. De drie (!) uur zijn gevuld met oude foto's, interviews met ex-bandleden (zoals Atomic Steif, Witchhunter en Grave Violator) en bevriende muzikanten, zoals daar zijn Mille, Gerre, Lemmy en uiteraard nog een hele reeks. Onkel Tom himself laat, onafgebroken aan sigaretten lurkend, de ene na de andere anekdote over het ontstaan van zijn band aan zijn lippen ontglippen. Vooral het verhaal over de aanschaf van zijn eerste basgitaar is redelijk hilarisch.

Disc II bevat meer dan 30 nummers die, zoals gezegd, op verschillende locaties werden opgenomen in de bezetting Angelripper / Bernemann / Schottkowski. Het beeld en geluid is fantastisch, al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er flink aan de klank is gerommeld, want ook al verandert de opnameplek regelmatig, het timbre blijft hetzelfde en het beeld van de zang is niet altijd synchroon met de stem die je hoort. Ook komt het constante verspringen van locatie de rust niet ten goede. Voor de rest valt er overigens weinig te mauwen over deze super DVD en ik kan dan ook niet wachten totdat deel II in mijn brievenbus valt. Het komende jaar wordt trouwens toch een top jaar voor alle Sodomaniacs, want ook de nieuwe studio CD gaat er binnenkort komen en de wereld zal weer onveilig worden gemaakt door dit trio middels een wereldtournee. Deze dubbelaar is in ieder geval een aanrader voor thrashmetal fans in het algemeen en Sodom fans in het bijzonder