Neuraxis - Trilateral Progression

Neuraxis - Trilateral Progression

Label : Earache | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Neuraxis bestaat al meer dan tien jaar en geniet in eigen land reeds een behoorlijke status, maar buiten Noord Amerika krijgt de band nog steeds niet de waardering die zij verdient. Het platencontract met Earache Records gaat daar ongetwijfeld verandering in brengen. Tot nu toe waren Neuraxis' eerste drie albums vrij moeilijk te verkrijgen aan deze zijde van de oceaan, maar Earache bracht onlangs alle drie albums op een dubbel CD uit om de band ook hier wat extra te pushen. Nu is het echter weer tijd voor een nieuwe release.

'Trilaterial Progression' is de vierde langspeler van deze band uit Montreal, en het is zonder twijfel hun meest indrukwekkende release tot nu toe. Sinds de vorige release 'Truth Beyond…' uit 2002 heeft de band zich in positieve zin ontwikkeld en is hun muziek een stuk toegankelijker geworden, terwijl de band toch nog een stuk technischer is gaan spelen als voorheen. De negen nieuwe composities op 'Trilateral Progression' zitten qua opbouw goed in elkaar en hebben een megavet geluid. Technische death metal is niet altijd de makkelijkste vorm van death metal om te doorgronden, maar Neuraxis weet het voor elkaar te krijgen om zowel technisch alsook catchy en melodieus te schrijven, waardoor dit schijfje na een aantal luisterbeurten behoorlijk verslavend gaat werken. Neuraxis heeft al een tijdje geleden afscheid genomen van hun oude drummer Alex Erian, die vanwege gezondheidsproblemen het drummen moest laten voor wat het is. Zijn plaats is ingenomen door Tommy McKinnon, die een prima prestatie levert, maar Erian (die nu zanger bij Despised Icon is) horen we toch nog op dit album als achtergrondzanger op een aantal nummers, waarvoor ook Jason Netherton van Misery Index en Pat Loisel van Augury hun medewerking verleenden. Met 'Trilateral Progression' zal Neuraxis ongetwijfeld uit de schaduw weten te kruipen van hun landgenoten Cryptopsy, Kataklysm en Gorguts en voortaan in één adem met hen worden genoemd. Met dit sterke album in hun achterzak en de support van een gevestigd label als Earache staat succes hen niks meer in de weg.