Benedictum - Uncreation

Benedictum - Uncreation

Label : Locomotive Music | Archiveer onder heavy / power metal

Fons : Het uit San Diego, USA. afstammende Benedictum blijkt bij nadere bestudering een flinke link met Dio te hebben. Voormalig Dio (en Dokken) bassist Jeff Pilson was verantwoordelijk voor de produktie van 'Uncreation', gitarist Graig Goldy en bassist Jimmy Bain (allebei een tijdje in dienst bij Dio) die beide een gastoptreden vertolken op het album, en als klap op de vuurpijl wordt de luisteraar getrakteerd op twee Black Sabbath klassiekers 'Heaven And Hell' en 'The Mob Rules' (allebei afkomstig uit het tijdperk met Ronnie James Dio). Muzikaal heeft Benedictum niet veel van doen met Dio. Vergelijkingen met een band als Metal Church of Seven Witches (maar dan wel beter) zijn hier meer op zijn plaats. Typische U.S. metal, die enerzijds met beide benen in 2005 staat maar die door de inbreng van flink wat jaren tachtig elementen toch een tijdloos karakter heeft.

Grootste verrassing is het feit dat Benedictum een vrouw als frontman heeft. Pas na drie luisterbeurten, terwijl ik wat info op internet aan het zoeken was, kwam ik erachter dat Benedictum geen zanger, maar in Veronica Freeman een verrekt ruig zingende zangeres in huis heeft, met een strot die menig mannelijk vocalist het schaamrood op de kaken bezorgd. Als je ongeveer een idee wil hebben over Freeman's zangstijl, dan zou ik haar vergellijken met een iets lager zingende Kimberly Goss (Sinergy) na een stevig avondje stappen. Da's nog eens andere koek dan dat eentonig brullende mens bij Arch Enemy! Op zeer professionele wijze wordt er bijna een uur lang stuk voor stuk geweldige nummers vertolkt, zonder ook maar n tegenvaller, alhoewel het enigszins overbodig is om twee Black Sabbath nummers op n album te coveren. 'Heaven And Hell' is door wat eigen inbreng nog een van de hoogte punten van het album, 'The Mob Rules' klinkt eerder plichtmatig, en had voor mij weggelaten kunnen worden.

Verdere hoogtepunten, zonder de overige nummers te kort te doen, zijn het dreigende, met sterke zanglijnen ingevulde 'Wicca', het snelle 'Them' en de absolute kraker, het negen minuten durende epos 'Valkyrie Rising' met de al genoemde Graig Goldy op gitaar en zangeres Freeman nogmaals in de hoofdrol. De produktie van het album is moddervet, de gitaarsolo's zijn om van te smullen (gitarist Pete Wells is duidelijk door David T. Chastain benvloedt) en de ritmesectie zorgt voor een prima basis. Ik zou eigenlijk niet n reden weten waarom een rechtgeaard metal liefhebber dit goudeerlijke metal album niet zou aanschaffen. Kopen dus, zou ik zeggen!