Fall Of The Leafe - Vantage

Fall Of The Leafe - Vantage

Label : Firebox Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Toen Firebox Records in januari 2005 'Volvere' terug op de markt bracht, werd er door de Finnen van Fall Of The Leafe al naarstig gewerkt aan deze opvolger. En kijk, net voor de scheurkalender van dit jaar als een iele restant van wat eens was in de vuilnisbak beland, is er 'Vantage'. Het laat een behoorlijk ander geluid horen dan zijn voorganger. In die mate dat ik even gaan opzoeken ben of ik wel juist was. Maar inderdaad, van de progressieve invloeden die 'Volvere' soms ietwat moeilijk te behappen maakten, is niets meer te bespeuren. Een duchtige stijlverandering zou ik zeggen, maar het werkt in hun voordeel, want eerlijk gezegd vind ik 'Vantage' een heel aangenaam schijfje.

Allerlei invloeden zijn er te horen. Net als de vorige keer denk ik al eens aan het latere Amorphis, dan weer stevige gitaar rock, soms vroegere Finse gothic metal. Ze vernoemen zelfs grunge. Grunge? Nu je 't zegt, met een beetje fantasie hoor je dat zanger Tuomas Tuominen waarschijnlijk wel beïnvloed is door Eddie Vedder's zangstijl. En de zang van deze Fin bevalt me. 'The Fresco' is al meteen een sterke opener die zal aanslaan bij iedere begin jaren negentig gothic liefhebber. En als je van dit nummer houdt kan je meteen heel het album aanschaffen, want al zijn de dingen waar dit een beetje op lijkt legio, toch is dit een consistentere plaat dan vroeger werk. Net zoals bij het vorige album wil ik de prachtige, heldere gitaargeluiden even in de bloemetjes zetten. Even helder als de Finse meren, vloeiend en toegankelijk.

'Vantage' (een verwijzing naar de energieke 'vintage' rock uit de zeventiger jaren?) is minder pretentieus, maar feller rockend en directer. Luister maar naar het wild om zich heen slaande 'In The Silence Of The Sand', of het stevige 'Quiet Citizen' waar het gitaarwerk om te smullen is. Nu en dan zijn er ter evenwicht wat kalmere passages ('The Other Room'), dan weer wat meer piano in 'Ordeal' en folk gitaren in 'Cold Java'. Het instrumentale 'Discipline And Punish' is gewoonweg prachtig om naar te luisteren. Dit vijfde album van Fall Of The Leafe doet me denken aan alternatieve radio in het begin van de jaren negentig: verzorgde rock met stevige gitaren die niet te gepolijst klinken (mastered in de Finnvox studios door Mika Jussila), een prima zanger (3 Doors Down, Spin Doctors, Creed…) en ook allercharmantste melodieën. Vakwerk!