Sepultura - Nation

Sepultura - Nation

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder

PeKa : Met dank aan radio 3 voor het gratis leveren van deze CD incl. bonustracks. Hoera, een waanzinnig goede CD van Sepultura is uitgekomen. Met de fijne vocalen van Derrick Green nog wel. Het eerste nr. 'Sepulnation' is al gelijk een knaller. Er wordt geschreeuwd op een manier die me doe denken aan een fragment uit de film 'Fear and Loathing in Las Vegas', waarbij een agent staat te schelden tegen een man in het hotel omdat er geen kamers meer beschikbaar zijn. Ook 'Revolt' (kort maar krachtig), 'Border Wars' (de coupletten klinken een beetje a lá Clawfinger) en 'One Man Army' (lekker afwisselend) zijn lekker pakkend. Dan volgt het 'Vox Populi' met het bekende Sepultura geluid en vervolgens het rustige 'The Ways Of Faith', wat qua sound doet denken aan Faith No More. Helaas zijn er geen teksten bijgeleverd, maar misschien wat zoeken op internet en wie weet? 'Uma Cura' is weer totaal anders. Het klinkt een beetje bedreigend, als iets wat je in een donkere steeg kan overkomen als er een stelletje vechtjassen om je heen staan. 'Who Must Die?' (ik over 60 jaar ofzo) is een lekker uptempo nummer. 'Saga' is het vervolg, vaag intro met een hoop jembe-getrommel, om dan vervolgens vrolijk los te barsten tot de reuzel je reet uit loopt. 'Tribe To A Nation' levert alweer een vaag intro, maar het nummer zelf vind ik ook niet echt geweldig. Doorspoelen naar het volgende nummer maar, tenzij je wel 2 minuten kunt wachten en vervolgens hoort dat het nummer naar het einde toe steeds harder en leuker wordt. Alsof je in de hondenstront staat en vervolgens ontdekt dat die drol wel van goud is gemaakt. 'Politricks' zegt al genoeg qua naam over de inhoud. Er is een staat, die wordt geleid door een stel mensen die je door mooi te lullen de inhoud van je portemonnee weten te ontfutselen. Ach, waar is dat niet zo. 'Human Causeis' is weer eens lekker up-tempo van begin tot eind, voor de headbangers/pogo-ers een must. Een beetje te kort helaas, maar ook het volgende nummer, 'Reject' klinkt lekker rauw. 'Water' is het op één na laatste nummer en heeft weer het Faith No More soundje, alleen niet zo interessant dit keer. Het laatste nummer is 'Valtio', tenzij je de special edition incl. bonustracks koopt. Tja, wat valt er te zeggen over 'Valtio'? Een intro met o.a. viool, eindelijk eens een lekker intro, alleen wat lang. Jaja, hij duurt maar voort, ik hoor nog steeds geen gezang. En ik zal dat ook nooit te horen krijgen in dit nummer. Tja, als je van klassieke muziek houdt... Had er van mij niet opgehoeven. Op de special edition staan 5 bonus tracks te weten: 'Bela Lugosi's Dead', 'Annihilation', 'Rise Above', 'Revolt' (demo-versie) en 'Roots Bloody Roots' (live). Stuk voor stuk toppertjes. PeKa jubelt en juicht 'Een MKZeven, en dan nog met enig geweld ook'. Maar ja, een gegeven paard mag je niet in de bek kijken. Wel jammer dat niet alle goede nrs. achter elkaar staan, anders kun je de cd na de eerste 13 nrs. (incl. bonustracks) tenminste uitzetten.