Stab Back - Breaking Out

Stab Back - Breaking Out

Label : Shield Recordings | Archiveer onder punk / hardcore

Release type: Mini-CD

Jordy : Stab Back is een Brabantse formatie die middels het mini-album 'Breaking Out' toe is aan zijn eerste uitgave onder het vrij nieuwe label The Shield Records, dat zich oriënteert op het hardcore-genre en hiermee zijn derde release uitbrengt. Naar het schijnt heeft de band de afgelopen jaren een flinke schifting binnen de line-up gehad, maar is het nu op oorlogssterkte.

En dat zou allemaal heel goed kunnen, maar enkele luisterbeurten leert dat deze EP niet bepaald een formidabele prestatie genoemd mag worden. Met alle respect voor de band en het label, maar met 'Breaking Out' wordt de plank toch hevig misgeslagen! Productioneel klinkt het allemaal heel matig en de chaotische combinatie van beukende hardcore met schreeuwerige en misplaatste vocalen gaat al heel snel vervelen. Bovendien wordt het ene na het andere hardcore-cliché door de luisteraar z'n smoel geduwd, zonder dat er ook maar enige vorm van variatie te bespeuren valt. Sterker nog: na twee nummers is de koek al compleet op, de kaars volledig opgebrand en zijn alle mussen uit de Domino-hal geknald (voor de liefhebbers van campingzender SBS 6). Beter gezegd: de overtuigingskracht is (dan al) compleet verloren gegaan.

Je kan een banaan recht lullen en van hele kleine muggen gigantische olifanten maken, maar het mag een feit genoemd worden dat Stab Back nog lang niet de juiste richting heeft gevonden. 'Breaking Out' is een registratie van onkunde, onwetendheid en wanprestaties. En dan druk ik me nog licht uit. Nog een paar veranderingen in de line-up dan maar?!