Cradle Of Filth - Peace Through Superior Firepower

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder black metal

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Horst : In de aanloop naar het nieuwe studio album dat in maart 2006 zal verschijnen worden de Cradle Of Filth liefhebbers ondertussen zoet gehouden met de zojuist verschenen DVD 'Peace Through Superior Firepower'. En de fans zullen hier hoogstwaarschijnlijk ook best wel tevreden mee zijn, want of het nu de verpakking, bediening of inhoud is: alles ademt het specifieke Cradle sfeertje van decadentie, verval en verrotting, en dat alles verdeelt in drie hoofdthema's.

De DVD opent met Target…Paris, het concert wat de band op 2 april 2005 gaf in het Elysée Monmartre te Parijs in het kader van de 'Nymphetamine' tour. Ik moet zeggen dat het er allemaal prima uitziet. Een goed gevulde zaal met publiek dat enthousiast reageert op een interessante setlist waarbij de band zeker het nodige theater niet uit de weg gaat. De verplichte danseresjes, steltlopers, trapezewerkers plus een gezonde dosis licht en vuur maakt het allemaal leuk om naar te kijken. Wel heb ik het ernstige vermoeden dat er in de studio nog even behoorlijk aan het geluid gesleuteld is. Ik heb ik het verleden de band vaak genoeg gezien om te weten dat ze in een live situatie slechts zelden zo'n vet en vol geluid reproduceren als op deze DVD, en dat Dani een heel optreden lang keurig bij stem blijft gelooft natuurlijk geen hond. Ach, en eigenlijk ben ik best wel blij met deze 'nasynchronisatie' praktijken, het maakt de zit nu eenmaal een stuk aangenamer dan bijvoorbeeld nog een keer naar dat rampzalig verlopen optreden op Waldrock 2004 te moeten kijken.

Helaas kan ik dat niet zeggen van de extraatjes - getiteld Reinforcements - op deze DVD. De shockumentary Postcards From Vulgaria is niets meer of minder dan een partij onderbroekenlol gecombineerd met beelden en gespreksflarden in de studio, en ongeveer net zo boeiend als het kijken naar groeiend gras. Hetzelfde kan gezegd worden over de beelden van een uurtje handtekeningen uitdelen de Virgin Megastore (Virgin On The Stupid). Alleen leuk als jijzelf of vrienden / bekenden / familie er met hun lelijke kop opstaan dus, maar verder niet echt wereldschokkend natuurlijk. Ronduit belachelijk is het vermelden van de URL van de homepage onder een apart subhoofdstukje. Da's een beetje hetzelfde als de aftiteling / credits als apart hoofdstuk opvoeren. Ook de onvermijdelijke fotogallerij is present, ware het niet dat Cradle een fraaie keuze heeft gemaakt uit het smerige aanbod, zodat we nu een keer verschoont blijven van al te obligate bandkiekjes. Wel een pluspunt op 'Peace Through Superior Firepower' is het hoofdstuk Extra Rounds: Video Propaganda. Onder deze titel kan je zes videoclips van de band vinden, en dat is natuurlijk een aardige bonus.

Voor de fans is dit dan ook een verplicht koop (want die hebben uiteraard maling aan mijn kritiek), maar ook de metal liefhebbers die wel van een beetje theater en spektakel houden hebben hier zeker geen slechte koop aan.

Tracklist

Target…Paris
- Gilded Cunt