Scars Of Tomorrow - The Horror Of Realization

Label : Victory Records | Archiveer onder nu metal

Jordy : Scars Of Tomorrow is een uit Amerika afkomstige band die inmiddels alweer een redelijk aantal releases op zijn naam heeft staan. Feit is daarbij echter wel dat het gros van die voorgaande platen (ik noem bijvoorbeeld 'Rope Tied To The Trigger', dat vorig jaar werd uitgebracht) nooit echt wisten te imponeren. Middels het nieuwste album 'The Horror Of Realization' gaat de band voor een nieuwe kans.

En (eindelijk) wordt die met beide handen aangegrepen. Van meet af aan weet deze plaat de aandacht te trekken en laat Scars Of Tomorrow horen dat het toch wel degelijk inovatief en (dat vooral) flink beukend kan zijn. Openingstrack 'The Constant Horror Of Reality' laat een overtuigend panische zang horen, aangelengd met de nodige strakke gitaarlijnen. En de band had in het verleden al bewezen vol gas te kunnen geven, maar wist tot voor kort enkel de indruk te werken een collectief zooitje premature schreeuwaapjes te zijn. Een volwassener geluid en beter in elkaar stekende productie rekent echter af met dat beeld en laat een vele malen overtuigendere band horen. Zo laat een numer als 'Murderers And Madmen' het bloed door het lichaam gieren (zoals de titel al doet vermoeden), maar wordt de luisteraar ook compleet op het verkeerde been gezet middels 'The Hidden Grudge', waar Alex Varkatzas van Atreyu aan heeft meegewerkt: het nummer begint heel zweverig en delicaat, maar mond vervolgens uit in een explosieve en pompeuze track.

Scars Of Tomorrow weet met 'The Horror Of Realization' eindelijk eens wél te overuigen. Want, met alle respect, voorheen was het allemaal niet echt noemenswaardig wat de band liet horen. Dit album is echter van een dusdanige kwaliteit dat het zowaar een bescheiden succesje zou kunnen worden. Bovendien richt de band zijn pijlen inmiddels ook op Europa en dicht ik ze een goede kans toe ook hier wat potten te breken.