No Innocent Victim - To Burn Again

No Innocent Victim - To Burn Again

Label : Facedown Records | Archiveer onder punk / hardcore

Patrick : No Innocent Victim bestaat al sinds 1992. Het duurde tot 1999 voor de eerste cd 'Flesh And Blood' werd uitgebracht. Het leverde de band direct optredens en tours met o.a. Agnostic Front, Hatebreed en One King Down op. In 2001 kwam 'Tipping The Scales' uit. En hoewel ook deze cd goed werd ontvangen, werd er in 2002 besloten de band te laten voor wat het was en ging elk bandlid zijn weg. Een optreden op het Cornerstone Festival in 2004 bracht de band echter weer bij elkaar en aangevuld met twee nieuwe leden is de band een jaar later terug met een nieuwe cd: 'To Burn Again'. De band heeft het zelf over een comeback, maar gaat het hier niet meer om een band die na een lange adempauze de koppen weer bij elkaar gestoken heeft?

Hoe dan ook. No Innocent Victim is weer actief. De band heeft altijd al bekend gestaan om het feit dat ze een aardig potje kunnen meeblazen in de hardcore scène en met 'To Burn Again' blijft dat statement ferm overeind. Geslepen, agressief, fel en rauw knalt No Innocent Victim in rap tempo veertien nummers uit je speakers. Als een vlijmscherpe kaasschaaf die dwars door de jonge Hollandse graskaas snijdt, ragt zanger Jason Moody door de tracks heen. Hij vertoont overigens heel veel vocale overeenkomsten met Biohazards' Evan Seinfeld (in zijn goede periode). Drie oudere nummers ("Stand”, "Open” en "Pain In Full”) zijn opnieuw opgenomen. Is dat gedaan om nieuwe bandleden David Guigle en Neil Hartman (beide afkomstig uit xDisciplex AD) een kans te geven hun licht op deze tracks te laten schijnen of omdat de band ontevreden was over de eerdere opnames ervan? Daar waar de meeste hardcore teksten stijf staan van de verbolgenheid en frustratie, bewandelt No Innocent Victim het spirituele pad. De teksten zijn zeker niet belerend en wars van elke hosannagehalte, maar als je je een beetje verdiept in de teksten, kun je niet om het positivisme en het geloofsleven van de band heen. Voor mij geen enkel beletsel, maar als je wel moeite met die insteek hebt, kun je deze cd beter mijden.

Comeback of terug na een lange pauze? Wat maakt het ook uit! Vier jaar na hun laatste release komt No Innocent Victim met een lekkere vette, agressieve schijf terug en iedereen die los gaat bij songs van Hatebreed, Sick Of It All en Terror en zich niet stoort aan het positivisme van No Innocent Victim kan deze cd zonder enige twijfel aanschaffen.