No Return - Self Mutilation

No Return - Self Mutilation

Label : Listenable | Archiveer onder

Horst : Weet je, ik ben nooit zo op de hoogte geweest van de Franse Metal scene. Ik ga er wel vanuit dat het daar behoorlijk leeft, zoals in ieder ander beschaafd land, maar als je mij nu vraagt om eens uit het blote hoofd een aantal Franse bands op te noemen, kom ik niet veel verder dan jaren 80 producten als Trust, Sortilge of H-Bomb. Het was dan ook best wel een leuke verassing toen ik dit nieuwkomertje van de Franse band No Return voor het eerst hoorde. Deze, inmiddels, alweer 12 jaar bestaande band, heeft met 'Self Mutilation' zijn vijfde CD uitgebracht, en het valt mij in ieder geval niets tegen. Aangezien ik hun andere werk niet ken (had eigenlijk nog nooit van deze band gehoord) kan ik je niet vertellen in hoeverre dit nieuwe materiaal voortboorduurt, of juist afwijkt van het oude spul, maar dat het goed klinkt moge duidelijk zijn. De heren spelen een potje vette Death/Trash die je het best kan typeren als een kruising tussen het betere wek van de oude Sepultura, Slayer en Testament, op smaak gebracht met een vleugje Cannibal Corpse. Niets nieuws onder de zon, maar gewoon een lekkere beukplaat voor de tussendoortrek. De elf nummers op deze plaat beuken er in slechts 36 minuten doorheen zonder dat er ook maar een rustig moment te bekennen valt. Die korte speelduur vindt ik in dit geval trouwens een pluspunt, want zo'n hevig intense beukplaat moet gewoon niet te lang duren, want dan zou de verveling gaan toeslaan. Nu is het net lang genoeg om interessant te blijven. Voor de rest is het goed gespeeld en goed geproduceerd, en ach...van een clich'tje meer of minder lig ik nog steeds niet wakker.