The Gathering - A Sound Relief

The Gathering - A Sound Relief

Label : Psychonaut Records | Archiveer onder alternative / pop

Release type: DVD/Video

Winston : Een van Nederlands meest unieke bands The Gathering besloot om hun vijftienjarig bestaan luister bij te zetten door het opnemen van een live DVD. De sfeerrijke zaal en ex-kerk Paradiso in Amsterdam bood toneel voor dit gebeuren en heel goed bedacht speelde de band op een dag tweemaal zodat er voor een eventuele onvoorziene omstandigheden een back-up zou zijn. Het uitgangspunt van de DVD was om de wat meer ingetogener nummers van het repertoire te brengen en de opvolger zal het steviger materiaal laten zien en horen. Daar word dus goed over nagedacht en getuigt dat er niet zomaar wat op de markt wordt gegooid, zoals hun voormalig label Century Media nog wel eens placht te doen. De eerste echte Ć©igen DVD die The Gathering uitbrengt stelt is prachtig en werpt een schaduw over dat Century Media materiaal.

De dubbel-DVD bestaat uit het beste van de twee optredens op de eerste schijf, omdat er niet van setting of kleding is gewisseld is onduidelijk wat er precies van welke show is gebruikt maar dat is eerder handig dan storend. De tweede schijf biedt voor de fans maar ook voor de onschuldige toeschouwer heel wat leuks; een homevideo reportage van een tour door Europa, Noord, Zuid en Midden Amerika, een TV special van de Brabantse omroep, de videoclips die ook tijdens de optredens te zien waren en wat leuke interviews. Dit zijn toch altijd de extra smaakmakers, mits goed bereid. Maar daar kan je bij The Gathering wel van uit gaan, er is altijd een goed oog voor kwaliteit geweest, al is er veel verschil met de eerste videoclip 'Strange Machines' en wat er hier geboden wordt.

'A Sound Relief' is van begin tot eind genieten, al is het nummer 'Kevin's Telescope' dat een geheel nieuw arrangement kreeg helaas afgevallen. Jammer, ik vond die nieuwe versie best leuk. Verder is de set een mooie bloemlezing uit het indrukwekkende verleden, de band speelt geconcentreerd maar toch wel losjes. Bassiste Marjolein Koojjman heeft inmiddels wat mij betreft haar voorganger Hugo Prinsen Geerligs meer dan voortreffelijk opgevolgd en ik ben erg benieuwd hoe haar rol op het komende album, waar nu aan gewerkt wordt, zal zijn. Een helder maar warm geluid siert de band, de samples, effecten en Theremin geven de sound een mooie en diepe dynamiek. Prachtig gezicht hoe Rene Rutten de Theremin bespeelt; intens, al gitaarspelend stuwt hij het aparte geluid. En bovenal maar zeker niet allesbepalend, want The Gathering is nog steeds en vooral dat collectief van factoren dat het altijd was, is natuurlijk de stem van Anneke van Giersbergen, inmiddels trotse moeder van een blakende zoon. Zoals altijd kleedt ze de nummers charmant in en eerlijk is eerlijk, niet alleen haar stem draagt daar aan bij want haar podiumpresentatie is net zo indrukwekkend als haar zang, die is ook gewoon echt. Maar zoals ik al zei, het collectief presenteert zich en dat doet het echt fantastisch. Ik ben zeer benieuwd naar de opvolger met het wat ruigere werk . Er wordt nu gewerkt aan een nieuw studio album en dat zal volgens drummer Hans Rutten een wat meer gitaar georiƫnteerde plaat worden. Laat maar komen!

Tracklist Disc 1:
The Big Sleep
Broken Glass