Rimfrost - A Journey To The Greater End

Rimfrost - A Journey To The Greater End

Label : No Colours Records | Archiveer onder black metal

Release type: Mini-CD

Koen B. : Eigenlijk valt er bar weinig te vertellen over Rimfrost. In de zomer van het jaar 2002 werd de band tot leven gewekt door Hravn Decmiester (gitaar en zang) en Throllv Väeshiin (drums). Dit duo heeft flink wat moeite moeten doen om de juiste bassist te vinden, maar vond uiteindelijk in Frozthirw de juiste man om de vier snaren te geselen. Hravn, Throllv en Frozthirw hebben het bouwjaar 1987, hetgeen betekende dat in de eerste jaren van het bestaan nog een beetje aangeklooid werd met Zweeds teksten en er een soortement van primitieve black metal werd gespeeld. Dit alles is te horen op de vier nummers tellende demo getiteld 'Unredeemed Demons' die in 2003 werd uitgebracht. Ren nou niet meteen naar je dichtstbijzijnde platenboer om dat ding aan te schaffen, want met een oplage van vijftien stuks is de kans nogal groot dat je naast de pot kakt.

Beter verkrijgbaar zal de nieuwe mini CD, het debuut op No Colours Records, zijn. Op 'A Journey To A Greater Land' staan helaas maar drie nummers, te weten 'At The Mighty Halls They'll Walk', 'A Frozen World Unknown' en 'Darken'. Deze werden in de Black Lounge Studios door Jonas Kjellgren (Scar Symmetry en zo) opgenomen. Wat direct opvalt is dat de teksten niet langer in de Zweedse taal worden geschreeuwd, maar in het veel toegankelijkere Engels. Zoals het een black metal band betaamt versta je echter toch geen reet van de teksten, dus dat hadden ze van mij gewoon in het Zweeds mogen blijven doen. Of in het Swahili, of in het Hebreeuws, het maakt mij niet uit want ik ben namelijk heel flexibel in dat soort zaken. Wat wél belangrijk is om te melden is dat de onbeholpen black metal inmiddels heeft plaatsgemaakt voor een volwassen variant: de nummers zitten patent in elkaar en zijn gesmeed in rappe riffs, strakke drumpatronen en vocalen die ergens uit het diepste gaatje uit de hel zijn opgeduikeld. Ik ben er van overtuigd dat Immortal fans dit wel als een prettig plaatje zullen gaan ervaren. Ik hoop dan ook dat deze groentjes snel met een volledige CD zullen uitkomen. Ik ben er klaar voor.