Confessor - Unraveled

Confessor - Unraveled

Label : Season Of Mist | Archiveer onder different metal

Jasper : Ik kwam er een tijdje geleden achter dat ik al een hele poos naar de verkeerde band aan het refereren was als het aankwam op het detecteren van technisch hoogbegaafde stuwende metal. Normaliter was mijn duidelijke referentie punt dan uiteraard Meshuggah, maar nu blijkt dat al jaren voordat de Zweedse wiskundigen ook maar goed en wel een gitaar konden vasthouden er al een band was die het kunstje van het mathematisch behandelen van ritmiek tot in de puntjes beheerste.

Deze band is Confessor, dat al in 1986 ontstond en in 1992 al de wereld over tourde met bands als Carcass, Cathedral en Entombed. Goed, dat de band de eerste was zegt natuurlijk niet zo veel over de kwaliteit van haar muziek, en het feit dat de band in al die jaren welgeteld n album uitbracht spreekt natuurlijk niet echt in het voordeel van deze techneuten. Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen; verwacht geen Meshuggah in het kwadraat. Confessor is eerder een soort Cathedral dat Meshuggah covers speelt. Hierbij valt vooral de zang van Scott Jeffreys op, die een beetje aan Lane Staley van Alice In Chains doet denken, zei het wat hoger. De 'oermathmetal' klinkt dus een stuk traditioneler dan de vele nakomelingen die vandaag de dag de podia bevolken. Een stuk eentoniger ook, dat moet gezegd worden. Zanger Scott is niet de meest veelzijdige zanger, en het tempo van de nummers, hoe technisch ook, is nogal traag en hierdoor niet echt attractief. Ik kan me voorstellen dat tien jaar geleden dit een stuk interessanter was, op dit moment kan Confessor me niet volledig overtuigen. Ik zou zeggen, ga het even een luisterbeurt wagen jullie Meshuggah adepten, voorlopig hou ik gewoon jullie band aan als referentie punt in het genre.