Vision Divine - The Perfect Machine

Vision Divine - The Perfect Machine

Label : Scarlet Records | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Wie is Labyrinth nou alweer? Dat is zo'n pastabandje die ik in het verleden heel erg graag mocht horen. Nu niet meer dan? Nee, dit jaar hebben ze me flink weten teleur te stellen met hun saaie schijfje genaamd 'Freeman'. Nou vind ik dat niet echt een probleem want in de groep Vision Divine heb ik een uitstekend alternatief gevonden. Deze groep is geformeerd door Olaf Thorsen die op zijn beurt weer uit Labyrinth is ontsnapt. Hij zag kennelijk de bui al hangen met deze band en heeft de draad opgepakt waar zijn vorige groep de steek is verloren. Vorig jaar kwam Olaf al met een klein meesterwerk genaamd 'Stream Of Consciousness' op de proppen. Dit was een messcherp en krachtig geval met een leuk verhaaltje over een mentaal zieke persoon wiens ervaringen als een rode draad door alle nummers liep.

Nou, Olaf heeft weer zijn best gedaan. Zijn nieuwe plaat 'The Perfect Machine' is opnieuw een prachtige schijf geworden met meer dan vijftig minuten puur genieten. De plaat is niet zo heavy en snel als zijn voorganger maar in dit geval is dat helemaal geen probleem. Hij is op vele fronten veel melodieuzer uitgevallen maar nog steeds met heel veel power. Deze plaat is perfect gebalanceerd, snelheid is geen vereiste meer. Ik zou deze schijf kunnen omschrijven als zijnde power AOR. Olaf schijnt zijn muziek op een perfecte manier rond de stem van zanger Michael Luppi geschreven te hebben. Ook al kan deze vent zich goed handhaven in een heavier genre, zijn stem komt pas goed tot zijn recht in melodieuzer werk. Dat heeft Michael trouwens zelf ook nog eens weten te bevestigen met zijn soloplaat 'Strive'. Dat was meer AOR dan power metal. Olaf heeft de twee stijlen perfect weten te mixen en een prachtige plaat in elkaar weten te draaien. Ook dit keer loopt er weer een rode draad door het nummer in de vorm van een verhaal die dit keer over een geleerde gaat die een manier heeft ontdekt wat de mensheid virtueel onsterfelijk kan maken. Dat verhaal zal ongetwijfeld ook weer na te lezen zijn op de website van de band. Dat deden ze bij de vorige plaat ook al. Enkele hoogtepunten vind ik 'God Is Dead', een mix van heavy riffs, prachtige vocalen en hier en daar sprankelende keyboardgeluiden. Dit nummer heeft alles wat je nodig hebt, het ene moment is het snel en furieus dan is wordt er weer gas teruggenomen en verandert alles in een melodieus mirakel. Ook het noemen waard is de ballade 'Here In 6048', luister eens naar de getrainde zangkwaliteiten (V.I.T. in Los Angeles) van Luppi en het geweldige gitaarspel van meester Olaf. Deze plaat die geproduceerd is door Timo Tollki van Stratovarius is een geschenk uit de hemel voor een breed publiek. Olaf heeft hiermee de uitgang van het labyrint voorgoed gevonden