Kamelot - Karma

Kamelot - Karma

Label : Noise Records | Archiveer onder

Horst : Het gezelschap Kamelot uit Florida is momenteel één van de betere bands uit het Power Metal genre, en mag rustig in één adem genoemd worden met ander grootheden als bijvoorbeeld Iced Earth, Rhapsody en Primal Fear. Ook Kamelot is in staat om sfeervolle melodieën te combineren met de nodige dosis agressie en power. Met 'Karma' zijn de heren inmiddels al toe aan hun vijfde studio album, en het lijkt erop dat de ze muzikaal gezien hun plekje onderhand wel gevonden hebben, want deze CD verschilt niet zo gek veel van de voorganger 'The Fourth Legacy', al heb ik wel het idee dat 'Karma' een tikje minder heavy is. Wel is gastmuzikant Farouk Asjadi weer van de partij, die met zijn traditionele instrumentarium weer zorgt voor hier en daar een Arabische touch. De grootste verschillen zitten hem in de teksten, want zo langzamerhand laten ze de middeleeuwse fantasy toestanden een beetje achter zich, en verwerken meer persoonlijke ervaringen in de lyrics, zoals op de snelle opener 'Forever', wat gaat over de relationele problemen van zanger Roy Khan. Een ander mooi voorbeeld is de ballad 'Don't You Cry', opgedragen aan de te vroeg overleden vader van gitarist Thomas Youngblood. Een uitzondering is het epos wat de CD afsluit: 'Elizabeth', een nummer bestaande uit drie delen welke het leven verhandelt van de ons alom bekende Countess Bathory, U weet wel, die 17de eeuwse gravin uit Hongarije die regelmatig een bad nam in maagdenbloed om haar jeugd en schoonheid te bewaren. Ook hier horen we weer een gastmuzikant, maar nu in de vorm van de opera zangeres Liv Mosven, die op zeer subtiele wijze staat te galmen in het laatste gedeelte van dit nummer, prachtig gedaan. Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat het muzikaal weer dik in orde is en ook de productie is om de vingers bij af te likken. Een zeer degelijk stukje werk welke niet zal misstaan in de platenkast van de Power Metal fans onder ons.