Adramelch - Broken History

Adramelch - Broken History

Label : Underground Symphony | Archiveer onder heavy / power metal

Fons : Opgericht in 1987, één cd uitgebracht ('Irae Melanox' uit 1988), vlak daarna uiteengevallen totdat het in 2003 weer ging kriebelen, zodat we met 'Broken History' na zeventien jaar het tweede album krijgen voorgeschoteld. Dit is in het kort het verhaal van het Milanese Adramelch.

Zoals zoveel van hun Italiaanse landgenoten krijgen we van Adramelch een portie goed verzorgde power metal voorgeschoteld, in de stijl van Stratovarius en Helloween, die echter, net zoals bij veel van hun landgenoten overigens, de bezieling en innovatie ontbeert om er daadwerkelijk wat speciaals van te maken. Er wordt goed gemusiceerd en Vittorio Ballerio is een getalenteerde zanger, maar nooit krijg ik de indruk dat de band er écht zin in heeft. 'Broken History' is een concept album en handelt over de kruistochten tijdens de vroege middeleeuwen. Dat is een goed idee, en zo'n verhaal past ook perfect bij dit soort muziek, maar niet één keer krijg ik de indruk dat ik naar een heldhaftig epos ben aan het luisteren. Wat is er toch eenvoudiger om (hoe cliché het ook moge zijn) de muziek aan te sterken met kanonschoten, hoorngeschal, aanstormende strijders met paarden, gillende jonkvrouwen en meer van dat moois? Dat heroïsche aspect, waar bijvoorbeeld Rhapsody zo groot mee is geworden, mis ik helaas, en wat er vervolgens over blijft is een vrij middelmatige power metal schijf, en daar heb ik er al genoeg van gehoord, de laatste tijd. Volgende keer a.u.b. wat meer aandacht aan de produktie besteden, dan liggen er wel wat kansen voor Adramelch, want men bezit voldoende kwaliteiten om een goede cd op te nemen.