Lord Belial - Nocturnal Beast

Lord Belial - Nocturnal Beast

Label : Regain Records | Archiveer onder black/pagan metal

Carl : Mijn vader vergeleek de muziek waar ik naar luisterde altijd met het geluid van een betonmolen, terwijl mijn niet-metalen vrienden beweerden dat een plaat altijd meerdere keren hetzelfde nummer bevat. De meesten van jullie, zo niet allen, weten precies wat ik bedoel. Maar hier heb ik een plaat die op het eerste gehoor zo weinig variatie heeft, dat hij best wel eens hetzelfde nummer ongeveer negen keer ten gehore brengt. Dit is natuurlijk maar een eerste indruk. Het grote verschil tussen een cd van Lord Belial en een dertien-in-een-dozijn black metal band is dat na een paar maal luisteren, de eerste groeit, terwijl de tweede stagneert.

Nadat ik de plaat een aantal maal op mijn koptelefoon heb beluisterd wordt het me duidelijk. De verschillen tussen de nummers zijn in het begin moeilijk te herkennen. Net als met 'The Seal Of Belial', ben ik verrast omtrent de capaciteiten van deze Zweden in het aanbrengen van subtiliteit in metal. 'Nocturnal Beast' is daarentegen minder donker dan zijn voorganger, wat overigens niet betekent dat het nu opeens 'easy listening' is geworden. Lord Belial speelt zijn muziek in het algemeen op een lager tempo dan de gemiddelde black/death metal band. Dit geeft de muziek meer mystiek en onrealiteit. Mooie, maar verontrustende melodie├źn worden begeleid door licht drumwerk, terwijl beide aspecten afgewisseld worden met heavy riffing, stevig drumwerk en krachtige gitaar solo's. En wederom brengt Lord Belial ons een schitterend morbide cd, gevuld met liedjes over demonen, doodshoofden en zorgen. Regain Records mogen tevreden zijn dat ze deze band indertijd getekend hebben. Ik hoop dat ik ditmaal de kans krijg om ze live te aanschouwen.