Hyades - Abuse Your Illusions

Hyades - Abuse Your Illusions

Label : Mausoleum Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Tormentor Erich : Natuurlijk is het leuk als bands van vandaag de dag hun roots niet verloochenen. Het is zelfs prettig om te zien dat de jonge thrashers van vandaag de dag nog best weten hoe het allemaal begon, maar je kunt ook een stapje te ver gaan. En dat is hier wel een beetje het geval. Het Italiaanse Hyades laat duidelijk merken dat er volgens hun niets boven jaren tachtig thrash gaat en de verwijzingen liegen er niet om. De hoes (Toxik en Sacred Reich), de kleding (de bermuda's en de petjes van Anthrax en Suicidal) en de groepsfoto (een drankgelag ala Tankard) maar ook sommige teksten ('Hyades'), het is wel duidelijk zo. Nog duidelijk wordt het echter als men naar de muziek gaat luisteren. Gedurende enkele songs komen zulke bekende stukjes van Testament, Venom, Metallica en Megadeth voorbij, dat men zich langzaam gaat afvragen of men hier met een metal quiz of met een eigen cd heeft te maken.

Okay, nu is dit alles natuurlijk nog niet zo heel erg, mits de eigen muziek dan maar lekker is. Maar dit is eigenlijk het grootste euvel van Hyades. Als je alle gimmicks wegdenkt hoor je nog maar een middelmatig thrash album. Zo halverwege het album gaan de songs teveel op elkaar lijken. Te veel dezelfde riff, de zanger weet niet genoeg te variren en de solo's zijn niet echt spectaculair. Het tempo lijkt zo af en toe met de automatische piloot te zijn ingespeeld en dus blijft er nog maar weinig over om echt van te genieten. Ach, misschien spreekt de cover van 'Fight For Your Right' van de Beastie Boys wel boekdelen, deze is namelijk wel aardig, maar ik hoor uiteindelijk toch liever het origineel.