Thyrfing - Farsotstider

Thyrfing - Farsotstider

Label : Regain Records | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : In het laatste jaar voor het Millennium maakte ik kennis met Thyrfing middels hun titelloze debuutalbum. Bands die toen extreme metal met folk combineerden, waren nog lang niet zo hip als nu, maar toch trok deze Zweedse band mijn aandacht toen zij hun eerste voorzichtige stappen in de rigoureuze metal wereld waagden. Inmiddels zijn we zes jaar en vier albums verder en is Thyrfing uitgegroeid tot een viking band die het klappen van de zweep inmiddels wel kent, maar nog steeds een stugge authenticiteit uitstraalt. Het gaat hem niet om vlug en goedkoop succes binnenhalen hier, maar om de eigenste gewaarwordingen te transformeren in muziek die men zelf graag hoort. Voor zo'n attitude kan ik altijd respect opbrengen en ik was dan ook vereerd om dit vijfde album aan een nader onderzoek te onderwerpen.

Als ik het woord 'authenticiteit' in deze inleiding liet vallen, doelde ik ook op het zingen in de Zweedse taal. Dit gebeurde op vorige albums bij gelegenheid, maar 'Farsotstider' is Thyrfing's eerste album dat volledig in het Zweeds gezongen wordt. De titel betekent 'Times Of Plague', een treffende woordkeuze wat betreft het zwaard van Damocles dat ons allen boven het hoofd hangt als we niet zorgvuldiger gaan omspringen met de rijkdom van de natuur. Is het dan verwonderlijk dat dit album een donkere textuur heeft en de folk invloeden niet de vrolijke hupsheid van een Korpiklaani vertonen, maar de contemplatieve, mistige hersenspinsels van Primordial veeleerder benaderen? De pleister op de wonde der realiteit is dat dit geleid heeft tot een subliem album.

Steunend op een vrijwel identieke bezetting door de jaren heen, is het voelbaar dat de band alleen maar meer perfectie gaat vertonen in de uiting van deze gevoelens. Niet bevreesd voor nieuwe uitdagingen, zoals het de oude Vikings betaamde, gingen zij de studio in met Henrik Edenhed als producer, voordien voornamelijk bekend van meer commercile producties in Zweden, maar reken maar dat deze voorgeschiedenis van de heer Edenhed absoluut ongemerkt aan je voorbij gaat als je 'Farsotstider' beluistert. Vanaf het eerste nummer 'Far At Helvete' heersen verpulverende drums, een bulderende Thomas Vnnen als schreeuwlelijkerd die toch genoeg emotie in zijn stem weet te leggen, de zinderende gitaarmuren en de zalvende toetsenpartijen. Let op de bezwerende "chants die naar het einde toe gaan overheersen en we weten meteen dat dit geen doordeweeks plaatje is. 'Jag Spar Frdrv' klinkt plots vriendelijker, met draaiende gitaarmuren als transcendentale derwisjen, meer episch en vertrouwd voor wie het genre een warm hart toedraagt. Hier piept het folk element al voorzichtig om de hoek, wat niet gezegd kan worden van het met horten en stoten zich ontplooiende 'Farsotstider'. Het feestelijke gevoel is het meest uitgesproken in het lallende, opvliegende rokjes anthem 'Hst', daarna gaat het er harder aan toe in 'Sjlavrak' met grommende vocalen en stotende riffs.

Dit album is super van begin tot einde, maar zelf was ik wel een beetje verbaasd dat ik enkele keren de naam Primordial neerschreef. Deze Ierse band die, toeval of niet, ook een eigen authenticiteit uitstraalt is terug te vinden in het wanhopige, half gesproken 'Elddagjmning' dat door zijn simfonische toetsenpartijen tevens een heel episch karakter tentoonspreidt. Nog zo'n knaller is 'Tiden Lker Intet', dat met zijn acht minuten de tijd neemt om alle facetten van de band te tonen. Hier worden repetitieve instrumentale fragmenten afgewisseld met momenten van spontane furie en licht psychedelische vervorming, zodat de verheven trance vervoering niet uitblijft. Thyrfing heeft zijn tijd genomen om een volgend werkstuk op de vermetele massa los te laten, maar ik kan je verzekeren dat het de moeite waard is.