Creozoth - Creozoth

Creozoth - Creozoth

Label : Escapi | Archiveer onder hardrock / aor

Fons : Creozoth is het nieuwe side-project van de twee Candlemass leden Lars Johansson (gitaar) en Jan Lindh (drums) aangevuld met zanger Michael Storck en bassist Torbjörn Moen. Opgericht in 2003 en zojuist is het gelijknamige debuut 'Creozoth' uitgekomen. Verwacht van Creozoth echter geen doom metal waar Candlemass zo groot mee geworden is. Ik denk ook niet dat de heren daar veel behoefte aan gehad zullen hebben. Creozoth speelt tamelijk groovy hardrock/heavy metal die me nog het meeste aan Racer X doet denken. Vooral zanger Michael Storck doet goed zijn best om Racer X frontman Jeff Martin na te doen. Hij heeft zowat hetzelfde stemgeluid en net als Martin behoorlijk wat beperkingen. Ook muzikaal zijn er veel raakvlakken met Racer X, ook al is Lars Johansson, ondanks dat het een goede gitarist is, natuurlijk niet eenzelfde gitaarheld als Paul Gilbert. Het geluid van Creozoth is wel iets donkerder en de jaren zeventig invloeden zijn niet zo nadrukkelijk aanwezig als bij Racer X.

Als geheel is 'Creozoth' geen slecht album. Er zit voldoende afwisseling tussen de nummers onderling, en de uitvoering is degelijk waarbij vooral drummer Lindh laat horen dat ie veel meer kan dan dat hij bij zijn broodheer laat horen. De band heeft echter een totaal gebrek aan een eigen stijl, en er staan eigenlijk geen echte uischieters op de plaat. Op den duur wordt het allemaal erg oppervlakkig en voorspelbaar. De cd duurt dan ook met een speeltijd van 55 minuten veel te lang om tot het einde te blijven boeien; na een half uur geloofde ik het wel. Fans van Racer X moeten maar eens luisteren naar 'Creozoth', Candlemass fans zijn bij deze gewaarschuwd!