Candlemass - The Curse Of Candlemass

Candlemass - The Curse Of Candlemass

Label : Escapi | Archiveer onder doom metal

Release type: DVD/Video

Horst : Zoals als bekend verondersteld mag worden gaven de Zweedse doom monsters van Candlemass de pijp aan Maarten in 1993. Tien jaar later echter kwam het tot een renie in de klassieke line-up (bassist Leif Edling, vocalist Messiah Marcolin, gitaristen Mats Bjorkman en Lars Johansson, en drummer Jan Lindh), met de bedoeling om nog n keer een tour te doen. Deze tour was een ondubbelzinnig succes (ook in Nederland, waar ze in 013 stonden), en het resultaat is bekend. In plaats van na het laatste optreden netjes afscheid te nemen en verder gaan met de dagelijkse beslommeringen volgde er in 2005 een nieuwe CD en zijn de heren weer op tournee. En dat vinden we natuurlijk helemaal niet vervelend

Bij dat zogenaamde laatste optreden, 29 november 2003 in Stockholm, draaiden er wel een paar camera's mee, want aan legendarische zaken moet natuurlijk wel verdiend worden. Geen wonder dat de release een kleine twee jaar later plaatsvond (september 2005), zo kan de DVD mooi meesurfen op alle aandacht die de nieuwe CD en bijbehorende optredens genereren, nietwaar? Maar ik moet zeggen, het is het dan ook wel waard. De band speelde op sobere, edoch indrukwekkende wijze een bijzonder sterke set met bijna alle publieksfavorieten. Ik mistte bijvoorbeeld helaas een kraker als 'The Sorcerer's Pledge', maar goed, een mens kan niet alles hebben. De heren staken zo te zien en te horen zowel muzikaal als vocaal in topvorm, en het speelplezier druipt er vanaf. Hier is dus helemaal niks mis mee, en alleen al voor DVD 1 kan je als doom adept in het algemeen en Candlemass fan in het bijzonder deze uitgave zonder problemen aankopen. Tenzij je een probleem hebt met het feit dat werkelijk alle aankondigingen en andere interactie met het publiek in het Zweeds gaat. Tja, je speelt een thuiswedstrijd of niet natuurlijk

Het grote voordeel van wachten met de release van deze beelden is natuurlijk dat recente gebeurtenissen mooi kunnen worden meegenomen. Op DVD 2 komen we namelijk zeer informatieve interviews tegen met diverse bandleden, waarin de complete geschiedenis van de band - vanuit diverse persoonlijke standpunten - nog eens wordt doorgenomen. Ook hier is de voertaal Zweeds, maar gelukkig kan je nog kiezen voor een Engelse ondertiteling.

Waar ik persoonlijk erg tevreden mee ben is het toegevoegde bonusmateriaal uit de ouden doosch. Candlemass had schijnbaar nog een hoop oude video-meuk op de plank liggen, en de samensteller van deze DVD heeft daar dankbaar gebruik van gemaakt. Nostalgie ten top, want wat treffen wij namelijk aan?

- Candlemass - live in Uppsala (Sweden) 1987
- Candlemass - live in Fagersta (Sweden) 1989
- Candlemass - live in Uddevalla (Sweden) 1992

De twee bovenste optredens (niet de hele concerten uiteraard) zijn van de beruchte home-video kwaliteit, maar zijn zeker niet erg om naar te kijken. Het optreden uit 1992 is van betere kwaliteit (meerdere en betere camera's), en het is leuk om te zien dat Candlemass ook nog wat aandacht besteed aan zanger Tomas Vikstrom, die de ondankbare taak had om Messiah Marcolin te doen vergeten na diens vertrek begin jaren 90. Van hem zie je naast de live beelden uit 1992 ook nog een opname uit 1993 waar de band te gast is bij een of andere Zweedse TV show en op tenenkrommend slechte wijze 'Dying Illusions' staat te playbacken. Om het geheel af te maken staat ook nog 'Crystal Ball' van het optreden in het Zweedse Albstadt (2003) op de schijf. En natuurlijk een picture gallery, maar dat geloven we verder wel.

Had ik al gezegd dat iedere doom liefhebber annex Candlemass fan deze DVD zonder nadenken kan aanschaffen? Ja? Dat is dat niet meer dan terecht. 'The Curse Of Candlemass' is duidelijk n van de betere DVD's die er dit jaar is uitgekomen!

Tracklist DVD 1

1. Intro
2. Demons Gate