Edguy - Superheroes

Edguy - Superheroes

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: DVD/Video

Horst : In ons oktober 2005 issue besprak ik al de EP 'Superheroes, een plaatje waar ik meer dan tevreden over was. Onder het zelfde 'Superheroes' thema is er nu ook een DVD verschenen, uiteraard onder de zelfde titel, en ik zeg er meteen maar bij dat deze release alleen interessant is voor de echte Edguy fans.

Op de schijf vind je namelijk de - redelijk domme - clip voor het nummer 'Superheroes'. Ik weet niet wie het concept voor deze beelden verzonnen heeft, maar lang kan hij er duidelijk niet over nagedacht hebben. Een in camouflage pakken geklede band die binnen de bebouwde kom op jacht gaan naar als playboy bunny verklede jongedames, how low can you go? Nu is Edguy een van de weinige bands die zichzelf en de scne niet al te serieus neemt, hetgeen wel blijkt uit verdere opnames op deze DVD (en zo hoort het ook), maar het kan natuurlijk ook te laag bij de grond. Aan de andere kant, sex is onlosmakelijk verbonden met rock, en mooie meisjes zijn weer een stuk leuker om naar te kijken dan naar een stel lelijke kerels.

Een stuk volwassener gaat het er aan toe bij de live beelden. Tijdens de tour in Brazili (2004) heeft de band de nodige camera's laten meelopen, en de tracks 'Mysteria', 'Under The Moon' en 'Navigator' hebben de DVD gehaald. Zoals gebruikelijk tegenwoordig met prima beeld en geluid, en dat laatste is dan weer zowel in stereo als in Dolby 5.1 te beluisteren. Verder kan je je nog vermaken met wat interviews, een tour documentaire, een studio report en de onvermijdelijke 'making of the video' en een foto galerij, welke (behalve die foto verzameling) bij tijd en wijle behoorlijk grappig zijn.

Zoals gezegd, deze DVD is alleen interessant voor de echte fans, maar zijn geld dan ook zeker waard. Vind je Edguy wel okay, maar je hebt geen behoefte aan bewegende beelden en een hoop geouwehoer dan kan je deze release links laten liggen.